W Polsce nie spada zainteresowanie galeriami handlowymi a popyt generuje podaż. Znajdujemy się w czołówce europejskich państw pod względem powierzchni powstałych nieruchomości komercyjnych. W naszym kraju w budowie jest blisko 850 tys. m² sklepów. Rok 2015 to rok nowych inwestycji, a także modernizacji już powstałych obiektów zarówno po względem rozbudowy, jak i atrakcyjności oferty.
Do października 2014 roku w Polsce przybyło ponad 317 tys. m² powierzchni w 14 nowych i 3 rozbudowanych obiektach. W porównaniu z 2013 rokiem jest to wzrost o 42%. Średnie nasycenie powierzchnią handlową w ośmiu głównych aglomeracjach wyniosło 550 m² na tysiąc mieszkańców.
Polecamy: Nowe trendy wśród sieci handlowych
Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH), w kraju funkcjonuje ponad 440 centrów handlowych. Prawie 60% tych obiektów zlokalizowanych jest w dużych aglomeracjach, takich jak Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań czy Trójmiasto. Przy tym Warszawa, mimo największych zasobów, jest najmniej nasyconym rynkiem. Polska została sklasyfikowana na trzecim miejscu w Europie Środkowo-Wschodniej oraz piątym w Europie pod względem planowanej powierzchni handlowej do końca 2015 roku.
Tegoroczna podaż w Polsce to przede wszystkim nieduże obiekty budowane w mniejszych miastach.
– Nasze inwestycje to przede wszystkim galerie rodzinne. Posiadamy inwestycję w Warszawie, jak i w podwarszawskim Brwinowie. Są to obiekty z ugruntowaną pozycją wśród okolicznych mieszkańców. Polacy coraz chętniej wybierają mniejsze galerie na codzienne zakupy i spotkania. Z roku na rok widzimy coraz większe zainteresowanie naszymi galeriami również ze strony najemców, co tylko utwierdza nas w przekonaniu, że zainteresowanie mniejszymi galeriami typu convenience nie słabnie – mówi Agnieszka Janiszewska ze spółki Realtyco.
Nowy rok będzie zarówno rokiem rozwoju na rynku nieruchomości komercyjnych, jak również okresem walki o klienta. Stąd obserwowany trend to modernizacja już powstałych obiektów. Zapewnienie atrakcyjnego portfolio najemców już powstałych galerii, jak i dostarczenia klientom wartościowej rozrywki to główne pola, na których galerie handlowe będą rywalizowały w nadchodzącym roku.
INK