Polacy rzadko odwiedzają kawiarnie

Data dodania: 16 czerwca 2014
Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: freeimages.com

Polacy wolą parzyć kawę w domu, ale jeśli już zdecydują się na wypicie jej w kawiarni, to najchętniej wybierają lokalną. Na jednorazową wizytę przeznaczają od 10 do 25 zł. Zdecydowanymi fankami małej czarnej w kawiarni są kobiety. Co piąta z nich bywa na kawie poza domem co najmniej 2-3 razy w miesiącu – wynika z raportu MAKRO Cash & Carry.

Odwiedzanie kawiarni stanowi przede wszystkim element wielkomiejskiego życia. Co trzeci mieszkaniec dużego miasta deklaruje, że do kawiarni zagląda częściej niż raz w miesiącu. Picie kawy poza domem wciąż jest mało popularne wśród mieszkańców wsi, spośród których 44,5% nigdy nie bywa w kawiarni.

Również z moich obserwacji wynika, że picie kawy w kawiarniach to domena dużych miast. Myślę, że jest to przejaw stylu życia, ale także zasobności portfela. W małych miasteczkach brakuje dobrych kawiarni, które mogłyby przyciągnąć klienta. Wydaje mi się, że za kilka lat trend kawiarniany ma szansę na sukces także w mniejszych miastach – mówi Karol Szafraniec, właściciel warszawskiej kawiarni Coffeina.

Anna Kaczor, menedżer ds. grupy klientów Horeca w MAKRO Cash & Carry zaznacza jednak, że częstotliwość wizyt w kawiarniach spada, a to może stanowić istotną barierę dla rozwoju tego segmentu rynku w Polsce w najbliższych latach. Wśród barier wymienianych przez ankietowanych wyłania się aspekt finansowy. Posiłki w kawiarniach wciąż traktowane są przez Polaków jako dobra wyższego rzędu.

Kawę wolimy parzyć w domu, nie mamy czasu na kawiarniane życie - tak twierdzi co piąty ankietowany. Karol Szafraniec podkreśla z kolei, że w domu nigdy nie zaparzymy profesjonalnie kawy, a dobry ekspres to wydatek około 30 tys. zł.

Dodatkowo potrzebne są umiejętności, dobrej jakości woda i wyselekcjonowana kawa, najlepiej świeżo palona. Mamy coraz większe wymagania wobec małej czarnej, a przez ostatnie lata nauczyliśmy się delektować różnymi smakami i wymagać najlepszej jakości tego napoju – dodaje właściciel stołecznej Coffeiny.

Największą popularnością cieszą się wśród Polaków lokalne kawiarnie, które preferuje blisko prawie 42% respondentów badania przeprowadzonego na potrzeby raportu „Polska na talerzu 2014“. Zdaniem Karola Szafrańca najważniejsze jest jednak stworzenie ciekawego miejsca z dobrą ofertą i klimatem. Jeśli kawiarnia jest słaba, to nic nie pomoże, nawet dobra lokalizacja. Na drugim miejscu pod względem popularności plasują się cukiernie serwujące kawę. Te wyniki nie różnią się od rezultatów ubiegłorocznego raportu „Polska na talerzu”. Warto zwrócić uwagę na spadek liczby wskazań na kawiarnie sieciowe. W tym roku wybiera je tylko co dziesiąty ankietowany. Rok temu wydawało się, że kawiarnie sieciowe, które wskazało 25% Polaków, umacniały swoją pozycję na rynku.

Także na rynku Horeca obserwujemy co raz bardziej widoczny patriotyzm lokalny, co przejawia się zarówno w menu kart restauracyjnych, w których częściej pojawiają się dania regionalne czy inspirowane regionem jak i w rosnącej popularności lokali wpisujących się w lokalny koloryt miejsc. Nawet jeżeli spojrzymy na nowe bary fast food, te często starają się czerpać inspiracje z tradycji kulinarnych miejsca – mówi Anna Kaczor menedżer ds. grupy klientów Horeca w MAKRO Cash & Carry.

W stosunku do ubiegłego roku rośnie także nasza świadomość konsumencka - ponad 17% z nas chce w kawiarni delektować się dobrą kawą. Na trzecim miejscu jako powody wizyty w kawiarni wyłoniły się spotkanie biznesowe i możliwość relaksu.

Zdecydowanymi fankami małej czarnej w kawiarni są kobiety. Co piąta z nich bywa na kawie poza domem co najmniej 2-3 razy w miesiącu. Na uwagę zasługuje fakt, że prawie 45 proc. mężczyzn deklaruje, że nigdy nie bywa w kawiarni.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram