Podatek bankowy namieszał też w ubezpieczeniach

Autor: Redakcja
Data dodania: 4 lipca 2016
Kategoria:
Foto: pixabay.com
Podatek bankowy = droższe ubezpieczenia

Dla firm ubezpieczeniowych zapowiada się trudny rok. Wszystko za sprawą podatku bankowego, który będą płacić nie tylko banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe, ale także towarzystwa ubezpieczeniowe. Trudniej będzie też agencjom niezależnym, które nie będą w stanie konkurować z rosnącymi sieciami multiagencji.

Podatek bankowy będzie obowiązywał krajowe i zagraniczne zakłady ubezpieczeń oraz reasekuracji, których wartość aktywów to co najmniej 2 mld zł. Instytucje te przeznaczą na tę opłatę rocznie 0,44% wartości swoich aktywów. Poskutkuje to wzrostem cen polis ubezpieczeniowych. Odbije się również na małym biznesie. Niezależni przedsiębiorcy będą mniej konkurencyjni - w porównaniu do rosnących sieci multiagencji. Dodatkowo nowe obciążenie jest kłopotliwe dla branży z innego powodu. Chodzi o to, że towarzystwa ubezpieczeniowe nie będą w stanie szybko podnieść cen. Wprowadzenie podatku nie może spowodować zmiany warunków świadczenia usług wykonywanych na podstawie umów zawartych wcześniej. Dlatego ubezpieczyciele muszą odczekać i przez pewien czas będą sami ponosić ciężar nowego podatku. To z kolei oznacza, że firmy mogą zacząć działać na granicy opłacalności.

Czy to już koniec ubezpieczeniowego eldorado? Niekoniecznie. Zdaniem uczestników rynku poprawić sytuację może konsolidacja. Bartłomiej Behnke z multiagencji ubezpieczeniowej Superpolisa.pl zgadza się z opinią, że podatek bankowy spowoduje wzrost kosztów po stronie ubezpieczycieli. Prognozuje też, że w związku z tym możliwe są podwyżki cen produktów ubezpieczeniowych, co budzi największe emocje w kontekście obowiązkowych polis komunikacyjnych OC.

– Jednak ewentualne wzrosty cen nie przełożą się negatywnie na prowadzoną przez nas działalność multiagencyjną, która opiera się na możliwości porównania przez klienta cen w niemal wszystkich zakładach ubezpieczeniowych naraz. Dzięki takiej konstrukcji oferty nawet w sytuacji, gdy ceny rosną, nasi klienci mają możliwość znalezienia ubezpieczenia za składkę dopasowaną do ich portfela. Samo wprowadzenie nowego podatku nie ma z kolei wpływu na nasze plany biznesowe. W 2016 roku zamierzamy nadal konsekwentnie zwiększać liczbę placówek działających w naszej sieci franczyzowej. To jeden z naszych priorytetów – mówi nam Bartłomiej Behnke.

Branżę ubezpieczeniową jako stabilną i perspektywiczną - pod warunkiem, że firma działa pod szyldem doświadczonego partnera ocenia też Krzysztof Baraniecki, franczyzobiorca Domu Ubezpieczeniowego Spectrum (DUS). Przedsiębiorca prowadzi swoją działalność od 2014 roku w Żyrardowie, miejscowości liczącej około 40 tys. mieszkańców. Jak sam przyznaje, nie spodziewał się, że zysk pojawi już po kilku miesiącach - wcześniej, niż zakładał model finansowy.

– Zainwestowałem w placówkę ubezpieczeniową praktycznie z zerowym doświadczeniem w tej branży. Wcześniej przez 20 lat pracowałem na etacie w firmie korporacyjnej, kompletnie niezwiązanej z ubezpieczeniami. Zdecydowałem się jednak skupić na tej branży, którą postrzegam jako stabilny, długofalowy biznes. Start na rynku ubezpieczeń mam już za sobą, nakłady inwestycyjne zwróciły się i aktualnie jest to czas wzmacniania swojej pozycji na rynku poprzez sprawowanie jak najlepszego serwisu dla dotychczasowym klientów i aktywne pozyskiwanie nowych – dzieli się planami Krzysztof Baraniecki.

POLAK IDZIE TAM, GDZIE TANIEJ

Ilustracją powyższych wypowiedzi mogą posłużyć wyniki badań firmy doradczej EY, która w 2015 roku po raz drugi przeprowadziła światowe badanie klientów firm ubezpieczeniowych. Z raportu wynika, że Polacy wolą mieć szeroki wybór oferty cenowej i nie przywiązują się do konkretnych ubezpieczycieli. To tłumaczy sukces sieci multiagencji, które umożliwiają sprawdzenie oferty wszystkich dostępnych towarzystw ubezpieczeniowych. Jedną z największych jest CUK Ubezpieczenia, która pod koniec 2015 roku liczyła prawie 200 placówek (większość są prowadzone przez partnerów). Wyprzedziła ją sieć Superpolisa.pl, która w tym samym okresie miała 170 punktów partnerskich i 62 oddziały własne.

Wróćmy jednak do badań EY. Eksperci tej firmy zaznaczają, że Polacy generalnie są dość nieufnym narodem – zaufanie do prawie każdej z kategorii firm ujętych w badaniu wypada u nas poniżej przeciętnej. Aż 27% ankietowanych klientów ubezpieczeń majątkowych (w tym oczywiście obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów) zamierza w ciągu najbliższego roku zmienić ubezpieczyciela. Chęć zmiany zakładu ubezpieczeń na życie deklaruje 17% Polaków.

– Ciekawe jest to, że więcej osób rzeczywiście zmienia ubezpieczyciela, niż deklaruje taką chęć. Zazwyczaj jest odwrotnie - więcej osób deklaruje chęć zmiany, ale mniej podejmuje konkretne działania – tłumaczy Piotr Popowski, partner w Grupie Rynków Finansowych EY.

Głównym powodem zmiany firmy ubezpieczeniowej jest cena. Na drugim miejscu znalazł się zakres ochrony. W poprzednim badaniu EY przeprowadzonym w 2012 roku podkreślano, że polscy konsumenci narzekają na firmy ubezpieczeniowe, które nie dbają o stałych klientów. W tym obszarze nic się nie zmieniło. Firmy ubezpieczeniowe w dalszym ciągu zachowują się jak operatorzy telekomunikacyjni, czyli kuszą nowych klientów promocyjnymi cenami, zapominając o premiowaniu tych, którzy odnawiają polisy. Najwyraźniej to zjawisko jest widoczne w OC komunikacyjnym, gdzie raczej nie opłaca się lojalność wobec ubezpieczyciela.

Zakres ubezpieczenia i tak w każdej firmie jest taki sam, a klient, który co roku podejmie wysiłek wyszukania najtańszej oferty, otrzyma ją najczęściej w innym towarzystwie niż dotychczasowe. Jak podkreślają nasi rozmówcy, właśnie dlatego dla mniejszych i słabszych firm jedynym ratunkiem może się okazać zmiana szyldu i działanie na licencji partnera mającego sprawny dostęp do niemal wszystkich ofert ubezpieczycieli dostępnych na rynku.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

zobacz więcej

Data dodania: 30 listopada 2022
Polacy chcą żyć zdrowo, przedsiębiorcy mogą na tym zarobić
Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram