Pizza spowszechniała? Nic bardziej mylnego. Z przeprowadzonego przez firmę PMR ogólnopolskiego badania konsumenckiego wynika, że około 62% Polaków je pizzę przynajmniej raz w miesiącu. Zwykle wybieramy restauracje lub pizzerie, choć wśród ludzi młodych dominują zamówienia przez telefon. Konserwatyści przyrządzają pizzę w domowym piekarniku, a ci najmniej wymagający kupują gotowy, mrożony produkt.
Pierwsza w kraju pizzeria rozpoczęła swoją działalność w 1974 roku w Słupsku, jednak prawdziwy bum miał miejsce na początku lat 90-tych. Nikt nie przypuszczał, że placek rodem z Włoch zadomowi się na naszym rynku na dobre. W Polsce aktualnie działa ponad 3000 pizzerii – niecałe 20% rynku stanowią duże sieci zrzeszające kilkadziesiąt lokali, reszta to mniejsze placówki prowadzone od lat przez tych samych właścicieli. Istnieje też spora liczba barków i osiedlowych lokali gastronomicznych, które serwują pizzę w kawałkach – jednym słowem Polska pizzą stoi. Skąd ta popularność? Czynników ją determinujących jest wiele, ale żeby zrozumieć ten fenomen wystarczy wymienić dwa – powszechną dostępność i niską cenę.
Wśród konsumentów z wyższym wykształceniem widoczna jest tendencja do kupowania pizzy w lokalu lub zamawiania jej do domu. W tej grupie zainteresowanie pizzą mrożoną lub przyrządzanie jej samemu jest zdecydowanie najmniejsze. Co ciekawe, częstszymi klientami lokali serwujących pizzę są mężczyźni, kobiety wolą upiec własną w domu. W lokalach pizzę jedzą najczęściej osoby o średnim dochodzie nieprzekraczającym 3 tys. zł. Spośród stałych klientów restauracji, aż 60% korzysta także z zamówień przez telefon – dotyczy to także grupy osób z dochodem przekraczającym 4 tys. zł. Natomiast im niższe dochody, tym większa popularność pizzy mrożonej oraz pieczonej w domu.
Z badań wynika, że 24 % Polaków zamawia pizzę przez telefon (zamówienia internetowe nie zdobyły większej popularności). Ponad połowa fanów dowożonej pizzy korzysta z tego rozwiązania przynajmniej raz w miesiącu, a jedna trzecia robi to nawet dwa-trzy razy częściej. Niejednokrotnie znamy też numer i konkretne menu ulubionej pizzerii, choć nadal najczęściej posiłkujemy się ulotkami (coraz mniej preferowane przez klientów zamieszkałych w dużych miastach). Ze stron internetowych pizzerii korzysta nieco ponad jedna czwarta Polaków (zjawisko rzadkie w mniejszych miastach i wsiach).
Blisko 30% konsumentów pizzy mrożonej kupuje ją w dyskontach. Nieco mniej w supermarketach, sklepach osiedlowych i hipermarketach (odpowiednio 25, 21 i 19 %). Z dyskontów najczęściej korzystają mężczyźni, osoby z wykształceniem poniżej średniego oraz o najniższym dochodzie. W supermarketach kupują częściej kobiety, osoby z wykształceniem wyższym, posiadające najwyższe dochody. Co ciekawe, w sklepach osiedlowych chętnie kupują osoby, które jedzą pizzę mrożoną regularnie (raz w tygodniu lub częściej).
źródło: PMR