Pizza jeszcze się nam nie przejadła

Autor: Redakcja
Data dodania: 21 stycznia 2013
Kategoria:

Pizza spowszechniała? Nic bardziej mylnego. Z przeprowadzonego przez firmę PMR ogólnopolskiego badania konsumenckiego wynika, że około 62% Polaków je pizzę przynajmniej raz w miesiącu. Zwykle wybieramy restauracje lub pizzerie, choć wśród ludzi młodych dominują zamówienia przez telefon. Konserwatyści przyrządzają pizzę w domowym piekarniku, a ci najmniej wymagający kupują gotowy, mrożony produkt.

Pierwsza w kraju pizzeria rozpoczęła swoją działalność w 1974 roku w Słupsku, jednak prawdziwy bum miał miejsce na początku lat 90-tych. Nikt nie przypuszczał, że placek rodem z Włoch zadomowi się na naszym rynku na dobre. W Polsce aktualnie działa ponad 3000 pizzerii – niecałe 20% rynku stanowią duże sieci zrzeszające kilkadziesiąt lokali, reszta to mniejsze placówki prowadzone od lat przez tych samych właścicieli. Istnieje też spora liczba barków i osiedlowych lokali gastronomicznych, które serwują pizzę w kawałkach – jednym słowem Polska pizzą stoi. Skąd ta popularność? Czynników ją determinujących jest wiele, ale żeby zrozumieć ten fenomen wystarczy wymienić dwa – powszechną dostępność i niską cenę. 

Jak wynika z badań firmy PMR, prawie 62% Polaków, przynajmniej raz w miesiącu je pizzę. Co ciekawe, odwiedzanie barów, restauracji i pizzerii (33%) jest w Polsce równie popularne jak przyrządzanie jej w zaciszu domowym (32%). Na kolejnych miejscach plasują się zamawianie pizzy przez telefon i Internet (24%) oraz kupno gotowych spodów lub mrożonych pizz (16%). Nie powinien dziwić też fakt, że bez względu na sposób przyrządzenia pizzy, największą popularnością cieszy się ona wśród nastolatków i osób młodych, do 24 roku życia.

Clipboard01

Osoby z przedziału wieku 18-44 lat zdecydowanie częściej decydują się na jedzenie pizzy na mieście – w pizzeriach, barach i restauracjach. Ma to związek z coraz szybszym trybem życia i spadkiem zainteresowania gotowaniem po pełnym obowiązków dniu w pracy. Konsumenci 45+ wybierają przygotowywanie tradycyjnej pizzy w domu. W obu tych grupach kupowanie pizzy mrożonej lub gotowych spodów zdarza się sporadycznie.

Wśród konsumentów z wyższym wykształceniem widoczna jest tendencja do kupowania pizzy w lokalu lub zamawiania jej do domu. W tej grupie zainteresowanie pizzą mrożoną lub przyrządzanie jej samemu jest zdecydowanie najmniejsze. Co ciekawe, częstszymi klientami lokali serwujących pizzę są mężczyźni, kobiety wolą upiec własną w domu. W lokalach pizzę jedzą najczęściej osoby o średnim dochodzie nieprzekraczającym 3 tys. zł. Spośród stałych klientów restauracji, aż 60% korzysta także z zamówień przez telefon – dotyczy to także grupy osób z dochodem przekraczającym 4 tys. zł. Natomiast im niższe dochody, tym większa popularność pizzy mrożonej oraz pieczonej w domu.

Z badań wynika, że 24 % Polaków zamawia pizzę przez telefon (zamówienia internetowe nie zdobyły większej popularności). Ponad połowa fanów dowożonej pizzy korzysta z tego rozwiązania przynajmniej raz w miesiącu, a jedna trzecia robi to nawet dwa-trzy razy częściej. Niejednokrotnie znamy też numer i konkretne menu ulubionej pizzerii, choć nadal najczęściej posiłkujemy się ulotkami (coraz mniej preferowane przez klientów zamieszkałych w dużych miastach). Ze stron internetowych pizzerii korzysta nieco ponad jedna czwarta Polaków (zjawisko rzadkie w mniejszych miastach i wsiach).

Clipboard02

Tylko 16% badanych kupuje gotową pizzę mrożoną lub spód w sklepie. Ponad połowa z nich robi to nie częściej, niż raz w miesiącu, jedna trzecia – dwa-trzy razy w miesiącu, a tylko co dziesiąty częściej, niż raz w tygodniu. Prawie połowa z badanych zadeklarowała też urozmaicanie we własnym zakresie gotowej, mrożonej pizzy.

Blisko 30% konsumentów pizzy mrożonej kupuje ją w dyskontach. Nieco mniej w supermarketach, sklepach osiedlowych i hipermarketach (odpowiednio 25, 21 i 19 %). Z dyskontów najczęściej korzystają mężczyźni, osoby z wykształceniem poniżej średniego oraz o najniższym dochodzie. W supermarketach kupują częściej kobiety, osoby z wykształceniem wyższym, posiadające najwyższe dochody. Co ciekawe, w sklepach osiedlowych chętnie kupują osoby, które jedzą pizzę mrożoną regularnie (raz w tygodniu lub częściej).

Clipboard03

Podsumowując, pizza na stałe wpisała się w gusta smakowe Polaków. Szczególnie wśród młodych ludzi utrzymuje się tendencja spożywania jej częściej, niż raz w miesiącu. Blisko połowa konsumentów pizzy dowożonej ma w swoim telefonie komórkowym numer do ulubionej pizzerii. Do oferty pizzerii konsumenci docierają najczęściej dzięki ulotkom, choć w dużych miastach bardziej popularne jest szukanie menu w Internecie. Najmniej popularnym rodzajem pizzy jest gotowa już zamrożona, choć ci, którzy decydują się na jej zakup najczęściej wzbogacają ją w domu o własne składniki. (Adam Gieras)

Raport o gastronomii

źródło: PMR

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - O tym się mówi

Data dodania: 9 maja 2022
Kupować czy pożyczać? – oto jest pytanie
Data dodania: 25 kwietnia 2022
Czy grozi nam wojna o wodę?
Data dodania: 28 marca 2022
Doceniliśmy pracę zdalną
Data dodania: 17 marca 2022
Czy konwersje to przyszłość nieruchomości komercyjnych

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram