Zakaz pobierania opłat półkowych rodzi patologie

Autor: Redakcja
Data dodania: 31 lipca 2013
Kategoria:

koszyk Według Polskiej Izby Handlu przepisy zakazujące pobierania opłat półkowych ograniczają rozwój handlu i nie uwzględniają potrzeb rynku. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zakazuje sieciom handlowym  pobieranie opłat od dostawców za przyjęcie towaru do sprzedaży, co prowadzi do patologii.

Pobieranie przez duże sieci opłat od dostawców za przyjęcie towaru do sprzedaży jest niezgodna z art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Według PIH zakaz ten nie uwzględnia zróżnicowania rynku handlowego i przenosi zasady z małego handlu do sieci o dużym zasięgu, co jest niewłaściwe. Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu, uważa, że artykuł ten jest niepotrzebny. Ogranicza on rozwój polskiego handlu i jednocześnie jest bardziej restrykcyjny, niż regulacje unijne, które nie zakazują probiernia opłat za wsparcie sprzedaży.

Przyjmowania przez sieci handlowe opat za wsparcie sprzedaży z punktu widzenia dostawców jest tańsze niż korzystanie z agencji marketingowych, co jest ważne przy wprowadzaniu produktów na rynek. Ustawa utrudnia zatem producentom promowanie produktów, a sieciom zarządzanie przestrzenią na półkach.

Artykuł jest też nieprecyzyjnie sformułowany: zakazuje on pobierania „innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży”. Tymczasem, jak wskazuje PIH, marża powstaje po sprzedaży towaru odbiorcy, zatem nie jest opłatą pobieraną od dostawcy i go nie obciąża.

Prezes PIH zauważa, że w dzisiejszych czasach potrzebne są narzędzia służące wspieraniu rozwoju marek.
- Dziś mamy dziesiątki producentów i każdy chce, żeby jego towary miały najlepsze warunki ekspozycji w sklepie, a półka przecież może zmieścić jedynie określoną liczbę produktów i marek. Nie można przecież oczekiwać, że wszystkie produkty zmieszczą się na wysokości oczu klienta, w każdym sklepie są miejsca lepsze i gorsze – dodaje Waldemar Nowakowski.

Dodatkowo zakaz pobierania opłaty półkowej rodzi patologie. Obecnie jest prowadzonych ok. 700 spraw o odzyskanie tej opłaty od sieci handlowych. Producenci wycofując się ze współpracy z daną siecią handlową powołują się na art. 15 ust. 1 pkt 4 UZNK i żądają zwrotu tej opłaty. Korzystają często usług z kancelarii prawnych specjalizujących się w odzyskiwaniu opłat półkowych.

PIH zwraca uwagę na problemy z opłatą półkową i obowiązującym prawem już od 2011 roku.

Katarzyna Suzonowicz-Kaflik

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 30 listopada 2022
Polacy chcą żyć zdrowo, przedsiębiorcy mogą na tym zarobić
Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram