Otwarte centrum

Autor: Redakcja
Data dodania: 7 października 2008
Kategoria:
parkhandlowy_fotka.jpg

Brak wolnych terenów w centrach dużych miastach jest ściśle powiązany z nowym trendem na polskim rynku handlowym - rosnącym zainteresowaniem ze strony deweloperów, jak i dużych najemców budową parków handlowych.

Parki handlowe to formuła centrum otwartego - każdy sklep ma oddzielne wejście, a klient przyjeżdża po konkretne produkty, nie spędzając w centrum całego dnia. Zaletą tego typu obiektów jest duże nagromadzenie wielu specjalistycznych sklepów w jednym miejscu. Obecnie w Polsce istnieją głównie parki oferujące wyposażenie do domu i ogrodu, ale w przyszłości przewidujemy również powstanie dużych parków odzieżowych. Szczególnie w mniejszych miastach, z powodu braku centrów handlowych, taka formuła będzie dopełnieniem oferty mniejszych sklepów zlokalizowanych w centrum miast.

Największa podaż w Warszawie
parkhandlowy_fotka.jpgPierwsze parki handlowe powstały w Warszawie – Park Handlowy Janki (1993 rok) i we Wrocławiu - Bielany Park Handlowy (1996 rok). Obecnie największa podaż tego typu obiektów znajduje się w Warszawie, w sumie oferując około 200 000 mkw. powierzchni handlowej. Istnieją tu dwa główne parki handlowe - Janki i Targówek, oba należą do Inter Ikea, ale również Okęcie Park Handlowy oraz Zielony Park Handlowy. W pozostałych częściach kraju dotychczas zostało wybudowanych zaledwie kilka takich obiektów we Wrocławiu (Bielany Park Handlowy, Futura Park Handlowy), Gdańsku (Matarnia Park Handlowy), Poznaniu (Franowo Park Handlowy) oraz w Katowicach (Rawa Park Handlowy). Najnowszym parkiem handlowym w Polsce jest Park Handlowy Eden, który został wybudowany w Zgorzelcu przez legnickiego dewelopera firmę Rank Progress SA. Jest to niewielki obiekt - ma powierzchnię 9,9 tys. mkw., z czego 8,1 tys. mkw. to powierzchnia handlowa.

Parki handlowe w budowie
Rosnące zainteresowanie nową formułą, jaką są parki handlowe, obserwujemy zarówno ze strony dużych najemców jak i deweloperów nie tylko specjalizujących się w tego typu obiektach. W Polsce do budowy parków handlowych przymierzają się nie tylko specjalistyczne firmy deweloperskich z Europy Zachodniej, ale również właściciele hipermarketów, którzy są w posiadaniu dodatkowych gruntów i są zainteresowani rozwijaniem tego typu formuły handlowej, by stworzyć komplementarną ofertę do hipermarketu. Dotychczas liderem pod względem budowy parków handlowych w Polsce była firma Inter Ikea Polska. Obecnie nowe inwestycje planuje m.in. w Łodzi – Centrum Handlowe Port Łódź, ale również w Poznaniu, Lublinie, Szczecinie, Białymstoku i Rzeszowie. Ze względu na komplikacje wynikające z ustawy o wielkopowierzchniowych obiektów handlowych Ikea zastanawia się nad wycofaniem swoich inwestycji z Polski. W realizacjach parków handlowych w Polsce specjalizuje się również wywodząca się z Wysp Brytyjskich spółka deweloperska Helical.

Obecnie w budowie znajdują się przynajmniej trzy parki handlowe: Multi Park w Świdnicy, Park Handlowy Kowale w Gdańsku, oraz Park Handlowy Futura w Krakowie Multi Park w Świdnicy nie jest typowym parkiem handlowym. Cechami charakterystycznymi budowanych przez Parkridge Retail Poland multiparków jest ich nietypowa lokalizacja: blisko centrum, ale w sąsiedztwie głównych ciągów komunikacyjnych ruchu. Ponadto firma Parkridge stara się, by oferta ich centrów była komplementarna z ofertą handlową otoczenia. Na przykład Multi Park Świdnica powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie całodobowego hipermarketu Tesco, dlatego też w Multi Parku Świdnica nie ma marketu spożywczego. Budowa tego parku dobiega już końca, ale firma Parkridge planuje jeszcze dwa tego typu obiekty w Polsce - we Włocławku i w Pile.

Park handlowy Kowale budowany przez firmę Librecht & Wood będzie znajdował się tuż przy istniejącym już obiekcie Fashion House - centrum outletowym oferującym ponad 40 sklepów ze znanymi światowymi markami oraz goszczącym każdego tygodnia ponad 32 tys. odwiedzających. Będzie to kompleks o powierzchni ponad 52,000 mkw., posiadający bezpośredni dostęp do Obwodnicy Trójmiejskiej oraz innych ważnych szlaków komunikacyjnych Gdańska.
Firma Neinver natomiast buduje swój drugi Futura Park w Krakowie (w pobliżu autostrady). Obiekt połączy planowany od dawna Factory Outlet z kompleksem średniopowierzchniowych lokali handlowych i usługowych. Na działce powstanie 15,000 mkw. powierzchni w centrum wyprzedażowym, natomiast pozostałe sklepy zajmą 16,500 mkw. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2010 rok.

Nowe inwestycje znanych graczy
Wiele firm znanych dotąd z budowy tradycyjnych centrów handlowych planuje zaczęło się ostatnio bardzo interesować parkami handlowymi. Firma Polimeni postanowiła zainwestować w sieć Mallstrada. Firma amerykańska planuje kilkunastu obiektóww tego typu w Polsce. Pierwszy z nich powstanie w Sochaczewie, ale firma szuka już działek pod kolejne inwestycje.Na celowniku Polimeni są głównie działki przy głównych drogach przejazdowych, tak aby parki handlowe były skomunikowane z kilkoma ośrodkami miejskimi. Koncepcja dewelopera zakłada, że w centrach znajdzie się od kilku do kilkunastu najemców. Kolejna firma która dotąd zajmowała się tradycyjnymi obiektami handlowymi - Spółka Saller Market - zamierza teraz wybudować w Polsce cztery parki handlowe. Według zapowiedzi inwestora obiekty mają być gotowe do użytku pomiędzy IV kwartałem 2009 r. a II kw. 2010 r. Parki Handlowe zostaną zlokalizowane w pobliżu już istniejących obiektów handlowych w miejscowościach: Nowa Sól, Zgorzelec, Tarnowskich Górach i Głogowie. Przewidujemy, że formuła parków handlowych będzie w Polsce cieszyła się dużym zainteresowaniem. Obecnie już wchodzą na nasz rynek marki, które wyłącznie zainteresowane są wynajmem powierzchni w tego typu obiektach.
Od 15 euro za mkw.
Czynsze w parkach handlowych kształtują się na różnym poziomie. W przypadku dużych sklepów, wynoszą od 6 do 15 euro za metr kwadratowy miesięcznie, w przypadku powierzchni uzupełniających, czyli mniejszych lokali w galeriach przy hipermarketach, osiągają 15 – 25 euro, a nawet 30 euro za mkw. miesięcznie. Opłaty serwisowe są bardzo niskie i kształtują się na poziomie 2,5-3 euro. Przewidujemy, że w przyszłości czynsze pozostaną na tym samym poziomie, choć w dalszej perspektywie możliwy jest ich wzrost ze względu na nowe prawo i coraz bardziej ograniczoną dostępność dużych terenów zlokalizowanych około 30-40 minut jazdy samochodem od centrum miast.
W przypadku parków handlowych trudno mówić o współczynniku powierzchni niewynajętej, ponieważ większość tego typu obiektów jest budowana pod konkretnego najemcę – na początku szuka się najemców, później buduje się dla nich sklepy.

Autor: Anna Federak, CB Richard Ellis Polska Sp. z o.o
Źródło: Shopping Center Poland

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram