Orbis podpisał warunkowe porozumienie z Accorem dotyczące sprzedaży działalności serwisowej, na którą składają się umowy franczyzy i umowy o zarządzanie oraz ustalił zasady długoterminowych umów o zarządzanie, które będą zawarte między stronami i obejmą wszystkie hotele własne i dzierżawione w grupie Orbis.
Zgodnie z ostatnimi zapowiedziami odnoszącymi się do podziału linii biznesowych i rozpoczęciu negocjacji na zasadzie wyłączności z Accorem, strony podpisały niewiążące porozumienie dotyczące sprzedaży działalności serwisowej. Uzgodniona cena zakupu wynosi ok. 1,2 mld złotych.
- W ciągu ostatniej dekady Orbis znacząco rozwinął swoją działalność w krajach Europy Wschodniej, powiększył liczbę hoteli we wszystkich modelach operacyjnych i stał się liderem branży w regionie. Przez ostatnie 20 lat Orbis był wspierany przez Accor, naszego partnera strategicznego i akcjonariusza. Dokonując podziału na dwie linie biznesowe i podpisując długoterminowe umowy o zarządzanie, będziemy mogli skapitalizować wartość części serwisowej poprzez jej sprzedaż Accorowi.
Zamierzamy skoncentrować całą swoją uwagę na podstawowej działalności Orbisu, tj. na części nieruchomościowej, która znajduje się w naszym DNA. Po zakończeniu przekształceń, Orbis, jako gracz na rynku nieruchomości, z portfelem aktywów składającym się z 72 hoteli własnych, będzie przygotowany do wejścia w nowy etap wzrostu, dzieląc wspólną strategię z nowym akcjonariuszem - powiedział Gilles Clavie, Prezes i Dyrektor Generalny Orbis S.A.
Warunki umowy
Umowa między Orbisem a Accorem obejmuje warunki sprzedaży działalności serwisowej po jej wyodrębnieniu. Pozwoli to na przejęcie od Orbisu wszystkich jego aktywów lekkich i działalności serwisowej, w tym umów franczyzy i zarządzania oraz wszelkich innych praw związanych z częścią serwisową.
W procesie transformacji Orbis i Accor podpiszą również umowy, na podstawie których Accor będzie zarządzał wszystkim hotelami własnymi lub dzierżawionymi przez Orbis.
Zamknięcie transakcji
Podpisanie umowy sprzedaży planowane jest na październik 2019 r. W międzyczasie Orbis dokona podziału na dwie linie biznesowe: serwisową i nieruchomościową oraz uzyska wszystkie zezwolenia niezbędne podczas transakcji.
- To kolejny krok we współpracy Orbisu i Accoru, której korzenie sięgają połowy lat 70-tych. Obie firmy dynamicznie się rozwijają, dlatego też muszą podążać za oczekiwaniami swoich gości i partnerów biznesowych. Aby temu sprostać, należy maksymalnie wykorzystać swój know-how w wyodrębnionych działalnościach - dodaje Gilles Clavie.
Po zamknięciu transakcji Orbis będzie nadal posiadał portfel składający się obecnie z 72 własnych hoteli i 5 projektów inwestycyjnych w realizacji. Wartość wszystkich nieruchomości hotelowych, która wynosi ok. 1,13 mld euro, została oszacowana na podstawie metody zdyskontowanych przepływów pieniężnych przez niezależnego rzeczoznawcę zatrudnionego przez zarząd.
- Orbis posiada cenny portfel hoteli i jest gotów skoncentrować swoją strategię oraz działalność operacyjną na nieruchomościach w branży hotelarskiej, a także poza nią - podsumowuje Gilles Clavie.
Ponadto, Accor poinformował o rozpoczęciu procesu sprzedaży swojego całego udziału w kapitale akcyjnym Orbisu.
Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej z ponad 130 hotelami, które oferują ponad 22 000 pokoi. Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek grupy Accor w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe. Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Strategicznym inwestorem Orbisu jest Accor.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji