Odzież i obuwie kupujemy w sklepach sieciowych; Foto: freeimages.com
Na odzież, obuwie i bieliznę Polacy wydają rocznie średnio ponad 2200 zł. Najczęściej kupujemy je w sklepach sieciowych popularnych marek – wynika z raportu „Polak ubrany 2014” opracowanego przez GFK Polonia.
Ponad połowa tej kwoty, czyli 1300 zł, to wydatki na odzież, 700 zł respondenci wydają na obuwie, a 500 zł na artykuły sportowe. Odzież, bielizna i obuwie najczęściej kupowana jest w centrach handlowych i monobrandowych sklepach sieciowych popularnych marek. Najczęściej kupuje tam odpowiednio 65% i 61% respondentów. Z drugiej zaś strony, miejscami, gdzie najrzadziej dokonywane są zakupy tych kategorii, są działy w hipermarketach (8% deklaracji), dyskonty i domy wysyłkowe (po 3% deklaracji).
Najpopularniejsze miejsca zakupów odzieży i obuwia w internecie to aukcje (63%), monobrandowe sklepy pojedynczych producentów (43%) oraz sklepy oferujące różne marki (33%). Jeśli chodzi o częstotliwość zakupów, to 80% respondentów zadeklarowało, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystało z tego kanału dystrybucji przy zakupie odzieży, a przy zakupie obuwia – 58%.
Internet jest także najważniejszym źródłem informacji o modzie. 54% respondentów wskazało na sieć, jako na miejsce, gdzie zagląda najczęściej szukając informacji o trendach w modzie. Kolejno inspiruje nas oglądanie wystaw sklepowych (47%) oraz rozmowy ze znajomymi i podpatrywanie innych (43%). Serwisy społecznościowe były dwa razy częściej wymieniane niż pozostałe źródła internetowe. Niemal połowa respondentów przyznaje się, iż czytuje blogi modowe. Blog Kasi Tusk, czyli najpopularniejszy blog modowy w polskim internecie, czyta 16% z nich. Inne blogi wymieniane przez co najmniej 4% respondentów czytujących to: Maffashion, Jessica Mercedes, Fashionelka, Alicepoint, Macademian girl i Maddinka.
Wyniki raportu wskazują też, że wśród marek odzieżowych najcenniejsze kontakty z konsumentami zbudowały marki H&M, Reserved i Zara, a uczyniły to głównie poprzez sklepy online i stacjonarne oraz strony internetowe marki i czasopisma.
Jeśli chodzi o marki sportowe najbardziej wartościowe kontakty zbudowała marka Nike poprzez internet. Wśród marek obuwniczych najcenniejsze kontakty mieli respondenci poprzez strony internetowe marek i sklepy online, a najbardziej doceniane były kontakty z markami CCC, Deichmann i Lasocki.
INK