Nowy rok przyniesie zmiany na polskim rynku stacji paliwowych. Kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard, do której od czerwca 2012 r. należy sieć stacji paliwowych Statoil, w maju 2017 roku rozpocznie rebranding wszystkich swoich placówek na Circle K.
Plany spółki zakładają, że wymiana szyldów potrwa rok, co oznacza rebranding ok. 30 stacji miesięcznie. Firma Circle K Polska ma doświadczenie w tego typu operacjach. Pierwsze stacje Circle K są już otwarte w Skandynawii.
Jak powiedziała nam Krystyna Antoniewicz-Sas, Manager Communication w firmie Circle K, na koniec grudnia br. sieć Statoil w Polsce liczyła 353 stacje. Wśród nich jest 78 stacji franczyzowych działających pod szyldem Statoil. Wszystkie stacje franczyzowe Statoil należą do segmentu Premium.
– Firma Circle K Polska (dawna nazwa: Statoil Fuel & Retail Polska) rozwija sieć stacji franczyzowych od 2004 roku. Oferta franczyzowa firmy skierowana jest do właścicieli prywatnych stacji, jak również do tych, którzy gotowi są do zainwestowania we własną stację paliw. Nasza firma jest otwarta na nowych franczyzobiorców pod warunkiem, że lokalizacja nowej stacji da gwarancję zwrotu zainwestowanych środków. Główne kryteria wyboru przyszłych stacji franczyzowych to: dobra lokalizacja i zapewnienie odpowiedniego poziomu sprzedaży paliw. Od franczyzobiorcy firma oczekuje przestrzegania zasady wyłączności zakupu paliw oraz stosowania określonych standardów odnośnie sposobu prowadzenia stacji – mówi Krystyna Antoniewicz-Sas.
Dodaje, że zaletą formuły franczyzowej firmy jest jej przejrzystość. Umowa jest kompleksowa, dzięki czemu partnerzy mają pełną jasność odnośnie praw, jakie im przysługują i obowiązków, które się z tym wiążą. Umowa franczyzy dotyczy zarówno prowadzenia części paliwowej stacji, jak i sklepu przy stacji.
– Zakładamy, że minimalny czas trwania umowy to 5 lat, ale z punktu widzenia klienta stacji i ciągłości oferty ten okres powinien być dłuższy. Z tym, że po 5 latach jest to autonomiczna decyzja franczyzobiorcy czy chce dalej z nami współpracować czy nie. Ponad 90% umów franczyzowych jest przedłużana przez strony po zakończeniu pierwotnego okresu obowiązywania. Na popularność franczyzy stacji paliw - niezależnie od sieci - ma wpływ obecność szarej strefy, czyli nielegalnego wprowadzania do sprzedaży paliw bez opłaconych podatków i akcyzy, tańszych od oferowanych legalnie. Właściciele stacji paliw zastanawiają się nie tylko czy podjąć współpracę z wiodącymi sieciami koncernowymi, ale czy w ogóle prowadzenie stacji paliw ma jeszcze ekonomiczny sens – kontynuuje Krystyna Antoniewicz-Sas.
Zdaniem przedstawicielki Circle K, w 2017 roku ważne znaczenie dla branży będzie miało działanie „Pakietu paliwowego" wprowadzonego w sierpniu 2016 roku i jego wpływ na ograniczenie szarej strefy. Z kolei, bezpośrednio dla firmy Circle K największe znaczenie ma zmiana brand’u na stacjach.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji