Specjaliści z JLL – międzynarodowej firmy świadczącej kompleksowe usługi w zakresie wynajmu nieruchomości, we współpracy ze Skanska postanowili sprawdzić na co zwykle zwracają uwagę pracownicy centrów sektora BPO/SSC, jeśli chodzi o budynek, w którym znajduje się firma. Badanie głównych potrzeb pracowników biurowych sektora nowoczesnych usług dla biznesu miało na celu identyfikację wymogów dotyczących biura oraz budynku, w którym pracują. Okazuje się, że wymogi kadry pracowniczej na mocno konkurencyjnym rynku pracy w branży BPO/SSC są wyjątkowo istotne dla pracodawców będących jednocześnie najemcami powierzchni biurowych. Nowoczesna przestrzeń i dobrze zagospodarowane biura są bowiem czynnikiem, który pozwala wyprzedzić konkurencję. To także istotny sygnał dla deweloperów, którzy dedykując nowe budynki właśnie sektorowi BPO/SSC powinni mieć na uwadze wymagania pracowników tejże branży.
Potrzeby pracowników sektora BPO/SSC
Okazuje się, że większa satysfakcja pracowników, a także wzrost ich efektywności zależą od czasu dojazdu do pracy. Prawie 50% warszawskich badanych dociera do pracy w ciągu 30 - 50 minut i jest to także maksymalny akceptowalny czas, który są w stanie codziennie poświęcać. Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku pracowników żyjących w innych, dużych aglomeracjach miejskich. Tutaj czas (zarówno faktycznie wykorzystywany, jak i akceptowalny) skraca się do mniej niż pół godziny. Dla większości pytanych drugorzędne znaczenie ma natomiast lokalizacja biura i znacznie istotniejszą sprawą jest dobra komunikacja z miejscem, w którym znajduje się budynek - szczególnie, że ponad połowa ankietowanych wybiera właśnie transport publiczny jako sposób dojazdu do pracy. Co jeszcze podnosi satysfakcję i sprzyja produktywności? To nie tylko komfortowe i przestronne stanowisko pracy niedzielone z żadnym ze współpracowników, ale także wydajna klimatyzacja czy możliwość pracy w skupieniu (zarówno jeśli chodzi o obniżenie poziomu hałasu z zewnątrz, jak i uwzględnienie osobnych pomieszczeń do pracy). Duże znaczenie ma także infrastruktura budynku oraz jego otoczenie. Wielu badanych potwierdza, że dość istotne są dla nich te elementy, które można uwzględnić już na etapie planowania i konfiguracji, a więc m.in. stojaki na rowery, ogólnodostępne wifi, zielone otoczenie, kawiarnia, kuchnia, bar czy choćby pokój relaksu.
Nowoczesne biuro - mądra inwestycja
W wyniku wciąż rosnącej podaży na rynku nieruchomości biurowych, opinia osób zatrudnionych w sektorze najczęściej zajmującym przestrzeń w nowych budynkach okazuje się coraz istotniejszym czynnikiem podczas ich planowania. Dostosowane do wymogów pracownika biuro wpływa nie tylko na jego satysfakcję, ale przede wszystkim efektywność. Choć główną potrzebą jest oczywiście po prostu komfortowe miejsce pracy, warto mieć na uwadze także inne, które mogą okazać się kluczowe w zestawieniu z wciąż rosnącą konkurencją. Większość pracowników wyraża chęć zobaczenia swojego miejsca pracy już podczas rozmowy rekrutacyjnej, a aż 65% respondentów uważa, że nowoczesne biuro sprzyja produktywnej pracy i może przekonać do wyboru pracodawcy, który oferuje właśnie tego rodzaju przestrzeń. Więcej informacji i szczegółowe wyniki badań można odnaleźć w raporcie pt. „BPO i Centra Usług Wspólnych: Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy” znajdującym się na portalu www.bazabiur.pl.