Polskie spółki handlowe negatywnie oceniają projekt ustawy o dodatkowym podatku od wielkopowierzchniowego handlu detalicznego. I proponują swoje rozwiązanie.
Grupa Handlowa PL Plus to wspólne przedsięwzięcie czterech polskich, rodzinnych firm handlowych: Bać-Pol, Piotr i Paweł, POLOmarket oraz Topaz, powołane, by skutecznie działać na bardzo konkurencyjnym rynku polskim, zdominowanym przez globalne koncerny handlowe, które budowały swoje potęgi przez dziesiątki lat.
„Analizując założenia proponowanej ustawy o dodatkowym podatku od wielkopowierzchniowego handlu detalicznego i wsłuchując się w uzasadnienie jej wprowadzenia, jesteśmy zaniepokojeni planami wprowadzenia w takiej wersji kolejnego podatku dla podmiotów handlu detalicznego” – oświadczył zarząd GH PL Plus.
Jak tłumaczy grupa, założeniem podstawowym projektu ustawy, poza zwiększeniem wpływów do budżetu, miała być ochrona narodowych interesów poprzez ograniczenie transferu zysków osiąganych na terenie kraju przez duże koncerny, a także przeciwdziałanie ekspansji zagranicznych sieci handlowych, które podporządkowały sobie rynek detaliczny w Polsce, doprowadzając do upadku wielu rodzimych sklepów. Tymczasem z projektów, które się pojawiają wynika wprost, że najbardziej uderzy ona właśnie w polskie przedsiębiorstwa handlowe.
„Jesteśmy przeciwni wprowadzaniu nieskonsultowanych z branżą handlową ustaw, o nieprzewidzianych skutkach. Większość polskich przedsiębiorstw handlowych pracuje na bardzo niskiej rentowności, przeważnie zdecydowanie niższej niż wymiar planowanego 2% podatku od obrotu. Polscy przedsiębiorcy przegrywają z zagranicznymi, potężnymi sieciami handlowymi, które często swoje kontrakty zakupowe negocjują globalnie, a w Polsce - posiadając potężną przewagę rynkową - uzyskują od dostawców nieporównywalnie lepsze warunki handlowe, a co za tym idzie osiągają dużo wyższą rentowność” – uzasadnia zarząd GH PL Plus.
Podkreśla też, że jeżeli jednak, Rząd Polski i Parlament podejmą decyzję o wprowadzeniu podatku od handlu detalicznego, to w żadnym razie nie powinien on odnosić się do powierzchni sklepów, a stać się progresywnym podatkiem od wielkości generowanego obrotu przez daną sieć handlową przy jednoczesnym wysokim progu podstawy opodatkowania. Taka sytuacja, zgodnie z założeniami projektu, wyrównuje szanse na rynku oraz ochroni polskie przedsiębiorstwa przed drastycznym pogorszeniem sytuacji finansowej, dając tym samym szanse na ich dalszy konkurencyjny rozwój.
Jesteśmy przekonani, iż przy powstawaniu tak ważnego aktu prawnego, głos polskich przedsiębiorców winien być brany pod uwagę, dlatego też liczymy na szerokie konsultacje Ustawodawcy z udziałem przedstawicieli polskich firm handlowych. Jako GH PL Plus deklarujemy chęć i gotowość uczestnictwa w takich konsultacjach.