Niesieciowe restauracje rządzą rynkiem

Autor: Redakcja
Data dodania: 23 sierpnia 2010
Kategoria:
gastronomiaOdpowiadają za ok. 85 proc. obrotów gastronomii. I prawdopodobnie nieprędko to się zmieni, choć właściciele sieciowych konceptów planują kolejne inwestycje.

W 2009 r. sieciowi operatorzy lokali gastronomicznych w Polsce uzyskali 4 mld zł przychodów, podczas gdy restauracje niesiowe wygenerowały 23,2 mld zł – wynika z danych Euromonitor International przytaczanych w raporcie o rynku gastronomicznym 2010 przygotowanym przez Brog Media Biznesu.

W kolejnych latach udział w rynku sieci ma się zwiększać, ale bardzo powoli. Prognozowana przez Euromonitor wartość całego rynku w 2012 roku to 30 mld zł, z czego lokale sieciowe wygenerują 5,2 mld zł, zaś niesieciowe – 24,8 mld zł.

Inwestują mimo kryzysu

W tym roku sytuacja na rynku gastronomicznym nie należy do najlepszych, co potwierdza większość firm działających w naszym kraju. Wiele z nich notuje spadek przychodów. A te, którym udaje się osiągać wzrosty, zawdzięczają to przede wszystkim nowym otwarciom i większej liczbie lokali. Bowiem, pomimo trudnej sytuacji, rynek wciąż jest bardzo perspektywiczny, a inwestowanie w kryzysie może się opłacić. Łatwiej jest bowiem o atrakcyjne lokalizacje, a i czynsze nierzadko są nieco niższe niż dwa lata temu.

I tak spółka R&C Union, prowadząca restauracje Sioux i Fenix oraz kluby muzyczne Lizard King i Fever, ma w planach uruchomienie w niedługim czasie 6 kolejnych placówek. Spółka jest w trakcie finalnych negocjacji umów najmu lokali na restauracje Sioux w Warszawie i Gdańsku. Oprócz tego prowadzi zaawansowane rozmowy w celu pozyskania kolejnych 4 lokalizacji. Wszystkie restauracje zrzeszone w sieciach R&C Union są zarządzane przez niezależnych przedsiębiorców – franczyzobiorców bądź operatorów. Spółka za efektywniejszą uznała tę drugą formułę współpracy, dlatego konsekwentnie zmienia umowy franczyzowe (obecnie ma ich 11) na operatorskie (obecnie 13).

Dalszą ekspansję zapowiadają także inne sieci franczyzowe. Da Grasso, które ma już 203 pizzerie i restauracje, do końca tego roku chce otworzyć jeszcze 7 kolejnych. Telepizza, która w pierwszym półroczu tego roku otworzyła 5 pizzerii, w kolejnym chce utrzymać to tempo. Biesiadowo, które miniony rok zakończyło z liczbą 30 placówek, dziś ma już 40 działających i 10 kolejnych właśnie przygotowujących się do otwarcia.

Trwa także ekspasja naleśnikarni. Sieć 7 restauracji Naleśniki jak smok ujawnia, że w trakcie realizacji jest już 5 kolejnych projektów. Natomiast Nasz Naleśnik, do którego należy już 12 placówek, zapowiada otwarcie 6 następnych. Jeszcze w sierpniu i we wrześniu ruszą naleśnikarnie we Włocławku, Szczecinie, Rybniku, Kielcach i Katowicach, a na wiosnę 2011 r. otwarta zostanie naleśniakrnia w Galerii Słonecznej w Radomiu.

Poprzez sieci rozwija się także wiele marek sushi barów. Większość z nich musi jednak liczyć na fundusze własne. Bowiem, mimo iż przygotowały programy franczyzowe, inwestorzy zainteresowani tym segmentem rynku często wolą takie inwestycje prowadzić na własną rękę. Stąd w segmencie tym panuje coraz większa konkurencja, także ze strony barów niezrzeszonych w sieciach.

Brakuje znanych marek

Za decyzją o samodzielnym otwarciu restauracji często stoi fakt, że w Polsce wciąż brakuje silnych marek sieciowych. Takich, które są rozpoznawalne przez konsumentów w całej Polsce i dzięki temu mogą dać restauracji realną przewagę nad konkurencją.

Z drugiej jednak strony, gastronomia jest głównym obszarem zainteresowań potencjalnych franczyzobiorców, co oznacza, że lokali w tej formule także będzie przybywać. Jakie firmy rozwijają się poprzez franczyzę, jakie są ich osiągnięcia i plany w tym zakresie? Zachęcamy do lektury raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych oraz portalu FranczyzawPolsce.pl dotyczącego franczyzy w gastronomii – podsumowanie 2009 r. oraz perspektywy na 2010 r.

Joanna Cabaj - Bonicka

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram