Nierównomierny rozwój sieci FMCG

Autor: Redakcja
Data dodania: 9 marca 2011
Kategoria:

sklep_-_warzywa

O ile jeszcze w podsumowaniu rozwoju sieci franczyzowych za rok 2009 można było stwierdzić, że największe rosły najszybciej, o tyle już po 2010 sformułowanie takie nie byłoby prawdą.

W ciągu minionego roku nie nastąpiły, co prawda, znaczące przetasowania wśród największych operatorów sieci franczyzowych w branży sklepów spożywczych. Pierwsza dziesiątka wygląda podobnie. Jednak nie wszystkie sieci okazały się równie skuteczne w pozyskiwaniu nowych franczyzobiorców.

Cały czas najmocniejszym i najbardziej aktywnym graczem na tym rynku pozostaje Eurocash. Tworzona przez spółkę sieć sklepów abc, powiązanych z operatorem dość luźnymi zasadami współpracy, urosła w minionym roku o ponad 440 placówek. Ich liczba zbliża się już do czterech tysięcy. Dzięki sklepom abc, Eurocash zapewnia grono wiernych klientów swoim hurtowniom cash & carry. Udział sklepów abc w całkowitej sprzedaży tych hurtowi w 2010 r. był bliski 50 proc.

Dystrybutor buduje także sieć działającą na zasadzie klasycznej franczyzy - Delikatesy Centrum - która charakteryzuje się ściślejszą współpracą pomiędzy operatorem a detalistami. Przyrost należących do niej jednostek jest siłą rzeczy wolniejszy, ale zgodny z planem. Delikatesy Centrum także można zaliczyć do najszybciej rozwijających się sieci FMCG w ubiegłym roku. Powiększyła się ona bowiem o ok. 100 placówek i w tej chwili liczy już ponad 560 sklepów. Właściciele poszczególnych jednostek powinni być zadowoleni ze współpracy. Według Eurocashu, sprzedaż w tych sklepach rok do roku rośnie. W 2010 r. zwiększyła się o 5,8 proc. dla takiej samej liczby sklepów jak w 2009 roku. Na 2011 r. Eurocash zapowiada przyłączenie do Delikatesów Centrum kolejnych 100 sklepów.

Niezależnie od rozwoju organicznego, sieci Eurocashu mogą się wkrótce powiększyć także dzięki przejęciu. Spółka czeka właśnie na decyzję UOKiK w sprawie zakupu Grupy Tradis należącej do Emperii. Wraz z Tradisem Eurocash przejąłby sieci franczyzowe, m.in. Groszek, Lewiatan czy Euro Sklep. Zarząd Eurocashu deklaruje, że nie zamierza wprowadzać zmian w przejętych sieciach.

W tym roku sieci należące do Emperii rozwijały się jednak zdecydowanie wolniej niż rok wcześniej i zdecydowanie wolniej niż sieci budowane przez Eurocash. Liczba Groszków zmniejszyła się o 16 do 1102 sklepów. Do sieci Euro Sklep przyłączyły się 22 placówki.  Najszybciej spośród sieci związanych z Emperią rozwijał się Lewiatan, który powiększył się o ponad 150 sklepów. Sieć Milea rozwijana w formule tzw. twardej franczyzy (podobnie jak Delikatesy Centrum) urosła o 4 placówki i ma ich prawie 100. Milea to jedyna sieć rozwijana poprzez franczyzę, której Eurocash nie przejmie. Powodem jest duży udział w sieci jednostek własnych Emperii.

Znacząco zmniejszyły się natomiast sieci franczyzowe powiązane z Grupą Bomi. Na koniec 2009 r. w ramach sieci 34 i eLDe działało ponad 1500 sklepów, na koniec 2010 r. łącznie z nową marką franczyzową w Grupie (Livio) było ich ok. 1160. Warto jednak przy tym dodać, że coraz więcej sklepów współpracuje z grupą na zasadzie tzw. twardej franczyzy - już teraz jest ich ok. 230.

Wśród największych sieci powiązanych z dużą grupą dystrybucyjną znajduje się także Rabat Detal rozwijany przez Eko Holding. W minionym roku sieć powiększyła się o ponad 100 sklepów do 610 funkcjonujących w tzw. miękkiej franczyzie oraz 8 w tzw. twardej franczyzie. Na koniec 2011 r. ma to być odpowiednio 680 oraz 15 placówek. Eko Holding planuje, że w ciągu kilku lat Rabat Detal osiągnie skalę działania na poziomie 1000 placówek.

Bardzo skuteczne w zakresie pozyskiwania nowych franczyzobiorców okazały się także sieci niepowiązane z największymi dystrybutorami, takie jak Eden czy Kropka. Ta ostatnia to jeden z najmłodszych projektów sieciowych na polskim rynku FMCG. Powstała w ubiegłym roku, tworzy ją spółka Detal Polski należąca do Polskiej Sieci Handlowej Unia, z którą już wcześniej współpracowały takie sieci jak Dobry Sklep, Sklep Polski czy Poziomka. W sumie do sieci Kropka przystąpiło już blisko 700 sklepów, przy czym zasady współpracy są na tyle luźne, że większość z nich działa nadal pod starym szyldem. W nowej wizualizacji funkcjonuje ponad 130 placówek.

Największe sieci franczyzowe w branży FMCG

Sieć Liczba sklepów na koniec 2009 Liczba sklepów na koniec 2010
abc (Eurocash) 3442 3886
Lewiatan (Emperia) 2600 ok. 2750
Żabka* (Żabka Polska) 2150 ok. 2400
Nasz sklep (PSH Nasz Sklep) 1331 1495
Sieć 34, eLDe i Livio (Grupa Bomi) 1524 1160
Groszek (Emperia) 1118 1102
Eden (Sieć Handlowa Eden) 610 797
Kropka (Detal Polski) 0 ok. 650
Euro Sklep (Emperia) 616 638
Rabat Detal (Eko Holding) 500 618
Delikatesy Centrum (Eurocash) 466 561

* system ajencyjny

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram