W ramach programu Świat Zdrowia z grupą współpracuje obecnie ok. 1600 aptek. Neuca zaczęła już w wybranych placówkach wdrażać program Partner, który jest etapem przejściowym między luźniejszą współpracą w ramach programu lojalnościowego a franczyzą. Według głównych założeń programu Partner, minimum 80 proc. zakupów apteki powinno być realizowane w Grupie Neuca. W zamian może ona liczyć m.in. na wsparcie w zarządzaniu.
Od czerwca br. do programu Partner dołączyło ponad 250 aptek, zaś do końca roku ma ich być ok. 400. Na bazie tego programu Neuca chce budować sieć franczyzową. Obecnie system franczyzowy jest w fazie testowej. Został wdrożony w ok. 10 placówkach, zaś do końca roku ma objąć ok. 30 aptek.
Neuca jest największym dystrybutorem farmaceutyków w kraju, posiada obecnie ponad 30-procentowy udział w rynku. Grupa powstała w wyniku połączenia dwóch czołowych graczy na tym rynku - Torfarmu i Prospera. Spółka nie zajmuje się bezpośrednio detalem, nie posiada własnych aptek. Część jej biznesu jest związana natomiast z produkcją leków. Należąca do grupy firma Synoptis Pharma wytwarza leki pod własną marką ekonomiczną - seria suplementów diety Nursea.
Franczyza w branży aptecznej to zjawisko stosunkowo nowe, ale coraz bardziej popularne i coraz chętniej wdrażane przez kolejne firmy z branży. W tej formule działa już część aptek Dbam o Zdrowie, początkowo także tylko współpracujących w ramach programu lojalnościowego Polskiej Grupy Farmaceutycznej. Od początku tego roku poprzez franczyzę rozwija się także sieć aptek Mediq należąca do ACP Pharma. System franczyzowy dla tej firmy zbudowała Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych. Na tworzenie sieci franczyzowych zdecydowało się także kilka sieci aptek niepowiązanych z dużymi dystrybutorami leków jak Bliska Apteka czy Arnika.
Zachęcamy także do lektury raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych oraz portalu FranczyzawPolsce.pl "Perspektywy rozwoju franczyzy na rynku aptek w Polsce", który można przeczytać tutaj.
Joanna Cabaj - Bonicka