Nawyki zakupowe klientów różnią się w zależności od ich wieku. Zachowania poszczególnych grup wiekowych podsumowane zostały w barometrze konsumenckim Google.
Grupa 16-24: mobilni i społecznościowi
Jak zaznacza serwis Evigo.pl, powołujący się na wyniki badania Google, najmłodszą opisaną grupą wiekową są osoby w przedziale od 16 do 24 lat. W raporcie nazwano ich “konsumentami mobilnymi i społecznościowymi”, ponieważ duża część z nich konsultuje swoje decyzje zakupowe na portalach społecznościowych. W tej grupie nawyk ten dotyczy 8% klientów, podczas gdy w innych grupach tylko 4%.
Grupa 25-34: pokolenie wyszukiwarki
Pokolenie to było pierwszym, które dojrzewało wraz z instytucją wyszukiwarki internetowej i jest przyzwyczajone do tego, żeby polegać na dostarczanych przez nią informacjach. 31% przedstawicieli tej grupy wiekowej korzysta z internetu przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej, po to, by znaleźć inne opcje, recenzje i porady.
Osoby w tym wieku lubią odwiedzać strony różnych marek i sklepów przed dokonaniem zakupu (30%). Z internetu korzystają też w celu zlokalizowania stacjonarnych sklepów oraz wskazówek dojazdu.
Grupa 35-44: wielozadaniowi i wieloekranowi
Konsumenci w tym wieku chętnie korzystają z różnych typów urządzeń do łączenia się z internetem. 44% z nich korzysta w tym celu zarówno z komputerów, jak i z tabletów i smartfonów. Pokolenie to próbuje pogodzić intensywne życie zawodowe z rodzinnym, więc aby zaoszczędzić czas, łatwo i chętnie przerzuca się z jednego typu urządzenia na drugie. Ze względu na wieczny brak czasu, osoby w tym wieku bardzo chętnie kupują online (53% użytkowników internetu z tej grupy wiekowej).
Grupa 55+: srebrni surferzy
W tej grupie 70% osób korzysta z internetu każdego dnia. Osoby w wieku powyżej 55 lat chętniej niż inni korzystają z internetu, aby porównywać w internecie oferty (68%, średnia wynosi 59%). Mimo to, pokolenie seniorów jest konserwatywne, wybiera marki i kupuje przede wszystkim opierając się na własnych doświadczeniach. Osoby starsze chętniej korzystają też z komputerów stacjonarnych niż z tabletów i smartfonów.
Trendy w e-commerce wyznaczają Brytyjczycy
Badanie zostało przeprowadzone na konsumentach z Wielkiej Brytanii, która jest wiodącym rynkiem e-commerce w Europie. Jak wynika z badań, 49% brytyjskich konsumentów kupiło swoją najnowszą sztukę odzieży przez internet. We Francji odsetek ten wynosi 46%, a w Niemczech 42%. Brytyjczycy chętniej robią też przez internet zakupy spożywcze. Z opcji tej korzysta 16% z nich, podczas gdy w Europie średnia wynosi 3%.
INK