Największe firmy postawiły na franczyzę

Data dodania: 13 października 2014
Kategoria:
Stacja Orlenu

Orlen, Jeronimo Martins i Lotos, to liderzy tegorocznej Listy 500 Rzeczpospolitej. Większość z firm, które znalazły się w czołówce najnowszego rankingu wykorzystuje w swojej działalności franczyzę. W tym Biedronka, która także dostrzega potencjał tego kierunku rozwoju.

O szczegółach wybranej strategii zapytaliśmy laureatów rankingu. – Obecnie pod szyldem Biedronka działa ok. 30 sklepów partnerskich. Z uwagi na wstępny charakter projektu, za wcześnie jest na jego podsumowanie i na deklaracje, co do dalszych planów. Testujemy to rozwiązanie głównie w mniejszych miejscowościach i na wsiach, gdzie mieszkańcy, z uwagi na brak sklepu spożywczego, byli zmuszeni robić zakupy poza miejscem zamieszkania – poinformowało biuro prasowe Jeronimo Martins Polska (JMP). Wymagania dotyczące partnerów placówek agencyjnych sieci Biedronka są ustalane indywidualnie. – Z reguły oczekujemy, że przedsiębiorca, który chce rozpocząć współpracę z nami w ramach działalności agencyjnej musi dysponować obiektem o powierzchni kilkuset metrów kwadratowych. Nasz potencjalny partner biznesowy musi być właścicielem takiego obiektu lub powinien wykazać się terminową umową najmu, która zabezpieczy okres trwania umowy partnerskiej. Na tym etapie jesteśmy zainteresowani minimum pięcioletnimi umowami agencyjnymi – komentują przedstawiciele spółki.

Aktualnie sieć liczy już ponad 2,4 tys. sklepów w całej Polsce. Do 2015 roku ta liczba ma wzrosnąć do 3 tys. Stosunkowo niedawno Biedronka - w lipcu - umożliwiła swoim klientom płacenie kartami. Tę decyzję przyspieszyły dwa czynniki - ustawa, która wprowadziła limit maksymalnej stawki na 0,5% wartości transakcji. Również w lipcu Mastercard uruchomił program „Large Merchants Interchange Program”. Spowodował on jeszcze większe obniżenie stawki interchange - do 0,3%. Skorzystać z niego mogą sieci handlowe, których roczny obrót kształtuje się na poziomie 3 mld zł. A Biedronka w samym I kw.
tego roku zanotowała przychody w wysokości ok. 8 mld zł.

Branża paliwowa wiedzie prym

Dla Polskiego Koncernu Naftowego Orlen, rozwój we franczyzie to jeden z głównych kierunków rozwoju. – Sieć stacji franczyzowych stanowi ważny kanał dystrybucji. Jego rozwój przebiega w zaplanowanych przez koncern parametrach, co do ilości oraz potencjału. Jesteśmy liderem rynku polskiego, zarówno jeżeli chodzi o liczbę stacji DOFO (Dealer Owned Franchise Operated – red.) jak i dynamikę rozwoju tego kanału dystrybucji. Zakładamy, że zalety współpracy z koncernem będą owocowały kolejnymi umowami z franczyzobiorcami – prognozuje firma.

– Franczyzobiorca korzystając z doświadczenia, wiedzy oraz doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej na stacji paliw, zachowuje przy tym pełną niezależność działając we własnym imieniu i na własny rachunek – podkreśla firma.

Na rynku stacji paliwowych działa jeszcze jeden mocny gracz - Grupa Lotos. Według Jana Michalaka, dyrektora ds. infrastruktury i rozwoju Lotos Paliwa, od początku 2013 roku do końca I kwartału tego roku stacje Lotosu były najszybciej rozwijającą się siecią stacji paliw w Polsce. Najbardziej dynamicznie przyrasta liczba stacji w segmencie ekonomicznym Lotos Optima, których w ciągu 12 miesięcy przybyło 48. Łącznie sieć stacji Lotos liczy 428 obiektów.

– Pod marką Lotos Optima działają stacje partnerskie Lotos Paliwa. Spółka proponuje współpracę pod tą marką tym, którzy w ramach umowy franczyzowej już posiadają stacje w segmencie premium i chcą zróżnicować ofertę. Ponadto zaprasza też tych, którzy chcą rozpocząć współpracę w segmencie ekonomicznym. Franczyza to istotny kierunek rozwoju sieci Lotos. Firma cały czas jest otwarta na rekrutację nowych partnerów. Do współpracy zaprasza szczególnie teraz, gdy Lotos intensywnie rozwija sieć i umacnia swoją markę. Kładziemy też nacisk na rozwój segmentu stacji własnych – dodaje Jan Michalak.

Silne marki we franczyzie

Franczyza jest ważna również dla firmy Orange Polska, która stawia na rozwój agencyjnych punktów sprzedaży. Andrzej Kotfis, dyrektor salonów sprzedaży Orange podkreśla, że salony są istotnym kanałem sprzedaży. – W ramach sieci funkcjonują zarówno własne punkty, jak i prowadzone przez naszych partnerów. Salony partnerskie realizują znaczącą część całej sprzedaży i obsługi klientów w tym kanale. Mamy rozbudowaną sieć salonów. Nowe, niezależnie od formy własności, będziemy otwierać jedynie w najbardziej atrakcyjnych miejscach, głównie w powstających, dużych centrach handlowych. I to tylko tam, gdzie analizy pokazują taką potrzebę rynkową i uzasadniają to biznesowo – opowiada o planach rozwoju Andrzej Kotfis.

Wyjaśnia też, że specyfiką działalności w ramach sieci Orange jest sprzedaż szerokiej gamy usług telekomunikacyjnych, zarówno mobilnych, jak i stacjonarnych. Bardzo często połączonych ze sprzedażą nowoczesnych smartfonów, tabletów i innych tego typu urządzeń. – To wymaga specjalistycznej wiedzy od konsultantów i osób zarządzających salonem. Dlatego największe szanse powodzenia mają tu przedsiębiorcy, którzy potrafią zbudować stabilny zespół osób nastawionych na dialog i realizację czasem skomplikowanych potrzeb klientów. Wiedza i doświadczenie na tym rynku stanowi duży atut i zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu – podsumowuje.

Rzeczpospolita Lista 500 to wzorowany na liście Fortune ranking 500 największych polskich firm klasyfikowanych według przychodów. Lista jest tworzona i publikowana co roku. Najlepsi otrzymują nagrody „Orły Rzeczpospolitej”. Pierwsza edycja tego rankingu miała miejsce w 1999 roku. To najstarsze ciągle publikowane zestawienie tego typu w polskiej prasie. W tym roku do pierwszej dziesiątki weszły także spółki Eurocash, Grupa Metro AG, PKO BP, BP Europa SE, Bank Pekao i Lewiatan. Wszystkie one także wykorzystują franczyzę jako metodę na rozwój sieci sprzedaży. Od 10 lat dziennik publikuje również Ranking Najdroższych Polskich Marek. Wśród laureatów zestawienia opublikowanego pod koniec 2013 roku znalazły się m.in. opisane wyżej Orlen, Lotos i Biedronka.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram