Najcenniejsze polskie marki rozwijają się poprzez franczyzę

Autor: Redakcja
Data dodania: 3 stycznia 2012
Kategoria:
rzeczpospolita1

rzeczpospolita1

Dziewięć z dwudziestu najcenniejszych polskich marek rozwija się poprzez franczyzę – wynika z rankingu opublikowanego przez "Rzeczpospolitą".

W grudniu ubiegłego roku dziennik „Rzeczpospolita“ po raz kolejny ogłosił ranking najcenniejszych polskich marek. W pierwszej dwudziestce znalazło się dziewięć marek, które rozwijają się poprzez franczyzę. Na pierwszych dwóch miejscach znalazły się Orlen i PKO Bank Polski. Inne marki w zestawieniu, które budują sieci w opraciu o franczyzę lub rozwiązania zbliżone do franczyzy to Telekomunkacja Polska (4 miejsce), Pekao SA (8), Play (10), Lotos (11), Bliska (13), Bank BPH (14) i Getin Bank (16).

W rankingu zostały uwzględnione tylko te marki, które zostały stworzone w Polsce, bez względu na kraj pochodzenia obecnego właściciela marki. Wycena marek została dokonana w oparcie o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty). Polega ona na określeniu hipotetycznych opłat licencyjnych, jakie ponosiłby użytkownik marki, gdyby korzystał z niej na podstawie umowy licencyjnej.

Siłę każdej marki oceniano na podstawie czterech kryteriów: pozycji rynkowej, relacji z klientami, postrzegania marki oraz rodzaju rynku.

Ranking wartości marki - wyniki 2011

L.p. Nazwa marki Wartość marki (mln zł) w 2011 r. Zmiana wartości marki (proc.) Pozycja w 2010 r. Zmiana pozycji 2010 do 2011
1 Orlen 3 819,4 1% 1 0
2 PKO Bank Polski 3 748,4 3% 2 0
3 PZU 2 352,3 -17% 3 0
4 Telekomunikacja Polska 1 810,7 0% 4 0
5 Biedronka 1 712,0 27% 6 1
6 TVN 1 330,6 1% 7 1
7 Plus 1 198,1 10% 9 2
8 Pekao SA 1 101,2 -15% 8 0
9 Mlekovita 1 058,8 6% 11 2
10 Play 989,5 78% 22 12
11 Lotos 865,1 28% 18 7
12 Tyskie 785,0 -15% 12 0
13 Bliska 774,4 11% 16 3
14 Bank BPH 772,9 -27% 10 -4
15 Polsat 680,9 3% 20 5
16 Getin Bank 674,4 2% 19 3
17 Sokołów 611,6 190% 63 46
18 Wedel 607,7 -17% 15 -3
19 Lotto 602,7 -25% 13 -6
20 Cyfrowy Polsat 578,0 48% 39 19

Żródło: ranking najcenniejszych polskich marek przygotowany przez "Rzeczpospolitą".

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 3 grudnia 2021
Potężna kara dla Eurocash
Data dodania: 1 grudnia 2021
Nowy koncept franczyzowy sieci Gruby Benek
Data dodania: 30 listopada 2021
ZPPHiU przeciwny wprowadzaniu nowych opłat na rzecz centrów handlowych
Data dodania: 29 listopada 2021
Grene podąża za trendami
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram