W Polsce działa około 30-40 tys. agentów nieruchomości. Rynek jest rozdrobniony. Pośrednicy jednak stopniowo przekonują się do działania w grupie - wszystko za sprawą franczyzy.
Silny trend rozwoju franczyzy nieruchomości zauważa m.in. firma freedom nieruchomości, która ma obecnie 28 oddziałów franczyzowych i 3 własne. Do końca tego roku franczyzowa sieć biur powiększy się o kolejne 2 placówki.
– Coraz więcej firm proponuje współpracę partnerską osobom, które chcą prowadzić biuro nieruchomości. Franczyza cieszy się również sporym zainteresowaniem, nie tylko ze strony osób stawiających pierwsze kroki w branży, ale również przedsiębiorców, którzy usługi pośrednictwa świadczą od lat. Dla nowych osób, które rozpoczynają swoją przygodę na rynku nieruchomości, znaczenie ma wyróżniające się know-how, jak również system szkoleń (nie tylko jak prowadzić biznes, ale również z aspektów dotyczących obrotu nieruchomościami m.in. zagadnienia prawne, podatkowe, techniczne). Dla osób, które pracują już na rynku, oprócz powyższego, istotną kwestią jest to, w jakim stopniu wejście do franczyzy zmieni ich dotychczasowy sposób pracy, co w efekcie ma wpłynąć na zwiększone przychody. Jestem przekonana, że ten trend uruchamiania biur w ramach sieci będzie rozwijał się w nowym roku, a na rynku mogą pojawić się nowi gracze – prognozuje Agnieszka Dąbrowska, dyrektor ds. franczyzy freedom nieruchomosci.
Na rynku działają też inne firmy rozwijające się poprzez franczyzę, np. Indepro, PÓŁNOC Nieruchomości czy Metrohouse. Ta ostatnia ma od niedawna nowe modele współpracy. Jeden z nich jest skierowany do przedsiębiorców dopiero planujących rozpoczęcie własnego biznesu na rynku nieruchomości.
Druga propozycja jest skierowana do już działających biur nieruchomości oraz przedstawicieli pokrewnych branż (np. pośrednicy finansowi), którzy chcieliby rozszerzyć własną działalność o sektor nieruchomości.