Najbardziej znaną siecią kawiarni w Polsce jest Starbucks, a najczęściej kupowaną kawą - latte. Najliczniejsza grupa kawoszy spożywa kawę na mieście raz lub kilka razy w tygodniu, najczęściej w godzinach popołudniowych. Nieco ponad połowa respondentów, wybierając kawiarnię, kieruje się ofertą deserów - wynika z badania Café Monitor 2016 ARC Rynek i Opinia.
Starbucks - podobnie jak w ubiegłym roku - jest najbardziej znaną kawiarnią sieciową na rynku. Systematycznie wzrasta też znajomość wspomagana marki McCafé.
„Znajomość spontaniczna McCafé jako sieci kawiarni pozostaje na podobnym poziomie, jednak znacząco wzrosła znajomość tej sieci po pokazaniu respondentom logotypu. Oznacza to, że marka McCafé jest bardziej rozpoznawana, niż w zeszłym roku, jednak nadal nie jest kojarzona jako sieć kawiarni. Liderem zestawienia pozostaje Starbucks, który jest wciąż najczęściej spontanicznie wskazywaną siecią” - komentuje Katarzyna Knothe z ARC Rynek i Opinia.
Miejsca, w których najczęściej pijemy kawę
Niezmiennie od kilku lat Polacy najczęściej piją kawę w domu i u znajomych. Duża grupa respondentów spożywa kawę na stacjach benzynowych, w miejscu pracy czy w barach typu fast food.
„Kawa na mieście to już nie tylko kawiarnia. Systematycznie rośnie liczba miejsc, w których można wypić kawę na miejscu lub na wynos. Coraz więcej piekarnio-ciastkarni proponuje swoim klientom kawę do sprzedawanych wypieków. Również w kioskach kupując bilet czy gazetę klient może zamówić kawę na wynos. Nie mówiąc już o coraz lepiej rozwiniętych barkach kawowych na stacjach paliw" - kontynuuje Katarzyna Knothe.
Niemal połowa pijących kawę na mieście pije ją późnym popołudniem. Tylko 16% znajduje czas na taką kawę rano. Poranna kawa na mieście jest najmniej popularna, co może wynikać z faktu, że pierwszą kawę respondenci piją w domu.
Najczęściej wybieranym rodzajem kawy jest kawa latte (55%), na drugim miejscu jest espresso (34%), a na trzecim cappuccino (33%).
Aż 52% respondentów wybierając kawiarnię kieruje się również ofertą deserów w danym miejscu. Co piąty respondent oczekiwałby od kawiarni większego wyboru deserów light, zaś 8% badanych - szerszej oferty dla alergików (bezlaktozowych czy bezglutenowych).