W centrach handlowych w całej Polsce ruszyły wyprzedaże. Aż 89% kupujących w galeriach, deklaruje, że weźmie w nich udział. Ponad 60% planuje zrobić zakupy w pierwszych tygodniach wyprzedaży – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center.
W ponad 400 galeriach handlowych w Polsce rozpoczęły się letnie wyprzedaże. Zdaniem specjalistów tegoroczne przeceny będą krótsze niż przed laty. Świadczyć mają o tym wysokie już na starcie zniżki. Jeszcze 3 lata temu zaczynały się one od poziomu 20-30 proc., dziś sięgają nawet 50-60 proc. w pierwszych tygodniach przecen.
Powód? Sklepy coraz częściej muszą zwiększać sprzedaż w okresie wakacyjnym, ale także robić miejsce dla coraz popularniejszych kolekcji pre-fall, które wchodzą do sklepów często razem z wyprzedażami. Klienci są także bardziej świadomi mechanizmów wyprzedaży. 20-30% będące do niedawna zachętą, dziś tylko powstrzymuje klienta od zakupu.
– Wyprzedaże z roku na rok są coraz krótsze, coraz wcześniej się także zaczynają, są także intensywniejsze. Jeszcze 3 lata temu był to początek lub połowa lipca, dziś jest to końcówka czerwca. Pod tym względem sklepy w Polsce naśladują sklepy w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, gdzie wyprzedaże letnie zaczynają się już połowie czerwca. Wyższy procent jest także odpowiedzią na to, czego oczekuje klient. 30% przestał być zachętą do kupowania, a jedynie powstrzymuje od zakupu, w nadziei na głębszą przecenę – mówi Ewa Marcinek, dyrektor Silesia City Center.
Ale wcześniejsze przeceny w niczym nie przeszkadzają Polakom. Aż 89% robiących zakupy w galeriach handlowych deklaruje, że weźmie udział w tegorocznych wyprzedażach, to o 8% więcej niż przed rokiem. 72% deklaruje, że kupi ubrania lub buty, 32% skieruje się w stronę sklepów z wystrojem wnętrz, a 23% do drogerii. Mniej popularne będą książki (9%) i sprzęt elektroniczny (5%) - podaje w swojej sondzie Silesia City Center.
– Polacy na wyprzedażach kupują przede wszystkim ubrania, buty, dodatki, galanterię skórzaną - ten trend od lat się nie zmienia. Zmieniają się natomiast wydatki. Wydajemy coraz więcej, coraz częściej robiąc zakupy na wyprzedażach w sklepach z wyższej półki. Bywa że kupujemy jedną rzecz, która pochłania cały wyprzedażowy budżet – kontynuuje Ewa Marcinek.
Ile więc wydamy? Przeciętny wyprzedażowy budżet zamknie się w przedziale 250-350 zł – taką kwotę deklaruje 49% robiących zakupy na wyprzedażach. Za nie więcej niż 200 zł zakupy zrobi 29%. Rekordziści natomiast deklarują wydatki powyżej 2,5 tys. zł (3 proc.). O tym, że na wyprzedażach się oszczędza przekonane jest 61% Polaków. Jednocześnie 45% deklaruje, że w czasie wyprzedaży wydaje zdecydowanie więcej niż podczas zwykłego wypadu do galerii – wynika z sondy Silesia City Center.
Nie będziemy także zbytnio czekać na rozwój wyprzedaży. Ponad 60% Polaków planuje zrobić zakupy w pierwszych tygodniach przecen. Blisko 30% będzie czekało na dalsze wyprzedaże licząc na magiczne „-70%” – podaje Silesia.
– W zeszłym roku wiele marek zakończyło już wyprzedaże w sierpniu, rezygnując całkowicie z pogłębionych wyprzedaży. Ten trend obserwujemy od kilku lat. Wyprzedaże stają się krótkim, ale intensywnym strzałem cenowym – dodaje Ewa Marcinek.