Na co komu dziś... doradca finansowy?

Autor: Redakcja
Data dodania: 13 maja 2009
Kategoria:

doradcka_logo.jpgCzy kryzys finansowy zmusi firmy doradcze do ograniczenia sieci placówek? Spowolnienie gospodarcze, jakie obserwujemy w Polsce odbija się na kondycji kolejnych branż. Kryzys sięgnął także branży, która choć jest niewielka, w porównaniu choćby do deweloperki, motoryzacji czy transportu, w ostatnich latach zyskała na znaczeniu. Czy i tu szykują się zwolnienia?

Mowa o branży doradztwa finansowego, które w ostatnich latach wykorzystując boom gospodarczy i hossę na GPW powstawały niczym grzyby po deszczu. I choć liderów było dwóch: Open Finance oraz Expander, szybko powstawały kolejne firmy: A-Z Finanse, Doradcy24, Finamo, GoldenEgg, Gold Finance, Money Export, Xelion itd. stając się poważną konkurencją dla tych pierwszych. Lwią część swoich zysków firmy doradcze czerpały z dwóch źródeł: pośrednictwa w udzielaniu kredytów mieszkaniowych oraz sprzedaży jednostek funduszy inwestycyjnych. W 2008 roku udział 10 największych w rynku kredytów hipotecznych osiągnął 18 proc. Kryzys finansowy zahamował błyskawiczny rozwój firm doradczych, głównie tych, które powstały na fali mody. Dziś spodziewać się można, że upadną najsłabsi, ci, którzy dotychczas utrzymywali się dzięki dobrej koniunkturze gospodarczej. Nadchodzący okres pokaże, które firmy pośredniczące w sprzedaży produktów finansowych miały profesjonalne podejście do doradztwa finansowego, a które były po prostu sprzedawcą kilku produktów. Przyszłość tych drugich jest niepewna, ponieważ klient oczekuje kompleksowego podejścia do finansów osobistych, a nie jedynie firmy, w której może złożyć wniosek do banku.

Najwięksi nie zwalniają
biznes_foto.jpgPrzed wybuchem światowego kryzysu rozbudowa sieci placówek była dla polskich firm doradczych jednym z priorytetów. Wystarczy choćby wspomnieć, że w sierpniu poprzedniego roku firma Gold Finance Doradcy Finansowi zapowiedziała, że końca 2009 roku udzieli 50 licencji franczyzowych. Z kolei Expander, po tym jak pozyskał nowego inwestora strategicznego - fundusz Innova Capital - zapowiadał ekspansję zagraniczną, rozbudowę sieci, a w przyszłości także debiut na giełdzie. I choć już kilka miesięcy 2009 udowodniło, że kryzys dosięga także tych największych, to pomimo zawirowań na rynku finansowym, firmy te konsekwentnie realizują założony plan rozwoju. Gold Finance otworzył w 2009 roku już trzy nowe placówki franczyzowe w Mielcu, Szczecinie i Stargardzie Szczecińskim. W trakcie prac adaptacyjnych są kolejne jednostki m.in. w Toruniu, Radomiu, Gdańsku oraz Białymstoku. Obecnie w sieci działa 18 oddziałów, w tym 15 franczyzowych. Także Expander chce rozbudowywać sieć oddziałów franczyzowych, a tym samym zwiększyć liczbę placówek na terenie całej Polski i dotrzeć do miast, w których usługi doradców finansowych nie były dotąd dostępne. – Chcemy docierać nie tylko do mieszkańców największych miast, ale pragniemy również umożliwić korzystanie z naszych usług w miejscowościach, których populacja nie przekracza 100 tys. osób. – mówi Rafał Krukowski, dyrektor Departamentu Sieci Partnerskiej w Expander Advisors. – Często w takich miastach brakuje oddziałów instytucji finansowych, z których usług chcieliby skorzystać mieszkańcy. Dzięki placówkom partnerskim będziemy oferować dostęp do wielu atrakcyjnych propozycji w zakresie produktów inwestycyjnych, kredytowych, ubezpieczeniowych oraz produktów kredytowych i leasingowych dla przedsiębiorców. To najbardziej rozbudowana oferta wśród firm doradztwa finansowego. – dodaje. Oprócz rozbudowy sieci franczyzowej Expander rozwija także sieć placówek własnych. Obecnie w ramach sieci własnej Expandera funkcjonuje 29 oddziałów, w których pracuje 161 doradców. W sumie we wszystkich placówkach Expandera w całej Polsce pracuje w tej chwili 318 doradców finansowych.

Ciekawy rok
biznes1_reka_fota.jpgCiekawiej rozpoczął się 2009 rok na polskim rynku doradztwa finansowego, kiedy to A-Z Finanse przejął firmę doradztwa finansowego - Goldenegg. Pod koniec 2008 roku głośno mówiło się o słabych wynikach drugiej z wymienionych spółek. W IV kw. Goldenegg zaczął ostro ciąć koszty, obniżono wynagrodzenia, zwalniano pracowników. Szukano inwestora, gotowego wesprzeć firmę kapitałowo. Dzięki przejęciu przez A-Z finanse Goldenegg wzmocniła swoją pozycję stając się jednym z liderów rynku doradztwa finansowego w Polsce. Jednym, bo jak opisaliśmy wyżej konkurencja nie zwalnia. Przejęcie warszawskiej spółki przez A-Z Finanse to element realizacji strategii opartej na rozbudowie ogólnopolskiej sieci doradztwa finansowego i poszerzaniu gamy dostępnych produktów. Po połączeniu sił z Goldenegg spółka stanie się jednym z liderów rynku pod względem sieci mobilnych doradców. Już dziś dzięki temu zabiegowi A-Z Finanse dysponuje jedną z największych sieci mobilnych doradców w Polsce. Ich liczba zwiększy się jeszcze do ok. 400 osób. A-Z Finanse i Goldenegg będą musiały jednak dalej walczyć o klientów z równie silnymi rywalami. Na polskim rynku działa już wiele firm zajmujących się pośrednictwem finansowym. Obok już opisanych warto  wspomnieć m.in.:  Dom Kredytowy Notus, emFinanse, Money Expert, New World Alternative Investments czy Wealth Solutions. Ostatnie lata były bardzo dobrym okresem dla pośredników finansowych, którzy zarabiali krocie na sprzedaży kredytów hipotecznych i produktów inwestycyjnych. Kryzys sprawił, że główne źródła dochodów zaczynają szybko wysychać. Pomimo wspaniałych wyników m.in. Ekspandera, o których informowano w lutym (firma odnotowała rekordową w historii Expandera liczbę klientów, wartość wniosków była o ponad 60% większa niż w styczniu) mam jednak pewne obawy, jak firmy te poradzą sobie w dobie kryzysu gospodarczego. Większość klientów, którzy nosili się z zamiarem kupna mieszkania już je kupiło, banki zaostrzyły politykę udzielania kredytów – co zniechęciło tych, którzy zakupu takiego nie dokonali. Także posiadacze oszczędności w obecnej sytuacji podchodzą ostrożnie do oferowanych im funduszy inwestycyjnych czy struktur. Komu zatem setki doradców będą oferować swoje usługi? Rok 2009 – obok przejęcia Goldenegg przez A-Z Finanse może być ciekawy także z innego powodu. Dla wielu mniejszych firm nadchodzące miesiące okażą się bardzo trudne. Część z nich nie będzie mogła odnaleźć się w nowych warunkach i wszystko wskazuje na to, że będziemy świadkami konsolidacji mniejszych firm. Te podmioty, które działają na lokalnym rynku, ale bez rozpoznawalnej marki, nie będą mogły dalej funkcjonować. Firmy tego rodzaju, znacznie chętniej niż dotychczas, decydować się będą na wybór jednego z rozpoznawalnych brandów. Wybór wbrew pozorom nie jest duży, gdyż niewiele spośród wiodących firm doradztwa finansowego planuje, lub ma przygotowany system franczyzowy, z którego mogłyby skorzystać lokalne firmy. Banki coraz niechętniej nawiązują współpracę z mało rozpoznawalnymi doradcami, gdyż obsługa takich firm jest dla nich zbyt kosztowna. Staną więc przed wyborem: stać się częścią znanej marki, która posiada pełną ofertę kredytową czy zatrudnić się w jednej z firm doradztwa.

Agnieszka Grabuś, 6 maja 2009 r.

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram