Mr Hamburger to jedna z najdłużej działających na polskim rynku sieci gastronomicznych. Jej pierwszy lokal został otwarty w 1990 roku. Przez kolejne 20 lat jej rozwój był skoncentrowany na Śląsku. Dopiero w ubiegłym roku udało jej się zaistnieć w nowych regionach. Lokale Mr Hamburger zostały otwarte w Bielsku Podlaskim, Łodzi oraz Poznaniu.
- W tym roku zamierzamy kontynuować rozwój w całej Polsce. Najbliższe otwarcia planowane są w Częstochowie i Wieluniu. Chcemy też zintensyfikować działania reklamowe, by marka stała się lepiej rozpoznawalna poza Śląskiem, chociaż już sama cena i smak naszych kanapek przyciagają klientów. Nasi pierwsi franczyzobiorcy z innych regionów są zadowoleni z tego, w jaki sposób rozwija się ich biznes - zapewnia Monika Czapińska, manager ds. franchisingu w sieci Mr Hamburger.
Firma zdecydowała się także na ograniczenie liczby własnych barów, chce skoncentrować się głównie na działalności franczyzowej. Jeszcze na koniec 2010 roku miała dziewięć jednostek własnych, dziś jest ich siedem, a docelowo ma zostać jeszcze mniej. Mr Hamburger chce pozostać właścicielem tylko kilku punktów na potrzeby szkoleniowe i badawcze. W styczniu właściciela zmienił lokal w Woszczycach, w kwietniu - w Katowicach, a wkrótce franczyzobiorcy przekazany zostanie także lokal w Lędzinach.
Mr Hamburger, jak większość firm gastronomicznych, odczuł kryzys. Aczkolwiek ostatnie miesiące pokazują wyhamowanie tendencji spadkowych.
- Widzimy już lekkie odbicie, sprzedaż ponownie zaczęła rosnąć w stosunku do lat poprzednich. Z jednej strony, może to być zasługa poprawiającej się sytuacji gospodarczej. Aczkolwiek myślę, że też nie bez znaczenia są działania, które podjęliśmy, by lepiej dopasować ofertę do wymagań klienta. Wprowadziliśmy do kanapek kotlety wołowe, a także szeroki wybór sosów i sałatek, z którymi serwowane są nasze burgery. Możemy teraz reagować na indywidualne gusta smakowe naszych klientów - wyjaśnia Monika Czapińska.
Oferta barów może się też lokalnie różnić. Bowiem poza podstawowymi, obowiązkowymi punktami w menu każdy franczyzobiorca może wprowadzić do ofery 5 potraw, które uważa za najlepiej dobrane do swojej lokalizacji i odwiedzających ją klientów. Wybór jest dowolny, co oznacza, że franczyzobiorca może zdecydować się zarówno na dania wpisujące się w konwencję fast foodu jak np. sandwicze, jak i potrawy w zupełnie innym stylu np. pierogi ruskie.
Mr Hamburger dysponuje obecnie siecią 25 barów szybkiej obsługi, z czego 18 działa na zasadzie franczyzy. Na koniec bieżącego roku firma chce powiększyć sieć do 34 lokali. Koszt uruchomienia baru zaczyna się od 70 tys. zł netto.
Koncepty fast foodowe należą do najczęściej rozwijanych poprzez franczyzę sieci gastronomicznych. Pełny przegląd konceptów wraz z danymi dotyczącymi ich rozwoju można znaleźć w opublikowanym w marcu br. raporcie Akademii Rozwoju Sytemów Sieciowych na temat franczyzy w gastronomii. Raport można przeczytać, klikając TUTAJ.
Joanna Cabaj - Bonicka