Mocny biznes

Autor: Redakcja
Kategoria:
Foto: freeimages.com

Wartość polskiego rynku alkoholi wynosi ponad 41 mld zł. Mocne trunki najczęściej kupujemy w sklepach sieciowych i dyskontach. Sprawdź, kto na tym rynku oferuje współpracę biznesową i jaki napój zdobywa coraz większą popularność.

Jeśli alkohol, to z kim?

Na rynku napojów alkoholowych rosną sklepy specjalistyczne rozwijające się we franczyzie. To m.in. Dobrewina.pl, W&S Sklepy Winiarskie i AL.Capone Specjaliści od alkoholu. Ta ostatnia rozpocznie 2016 rok z 19 sklepami. W ramach tej sieci działa obecnie 8 placówek franczyzowych i 11 własnych. Jak powiedział nam Maciej Gubernat, dyrektor ds. rozwoju rynku, w 2016 roku franczyza będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju AL.Capone.

Na etapie wdrażania na terenie małopolski i podkarpacia jest już kilka nowych lokalizacji, więc kolejny rok przyniesie poszerzenie sieci o kilkanaście nowych placówek. Teren działalności marki to województwa małopolskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Sieć zawdzięcza swój rozwój asortymentowi, konkurencyjnym cenom oraz swoistemu klimatowi sklepów.

Minimalna kwota inwestycji w ten koncept wynosi 150 tys. zł. Tych środków powinno wystarczyć na wyposażenie i pierwsze zatowarowanie (kwota jest uzależniona od wielkości sklepu i stanu lokalu). 

We franczyzie rozwija się też marka Dobrewina.pl. W ramach tej sieci działa obecnie 8 sklepów franczyzowych i 11 własnych. Sklep dobrewina.pl można prowadzić w lokalu, którego powierzchnia wynosi 30 - 60 m² w mieście od 100 tys. mieszkańców. Inwestycja wstępna zależna jest od stanu lokalu i jego lokalizacji i wynosi około 35-50 tys. zł. Licencja kosztuje symboliczną złotówkę i nie ma okresowych opłat licencyjnych.

Polubiliśmy whisky

W koszyku zakupowym Polaków coraz częściej znajdują się droższe markowe alkohole. Kolejny rok z rzędu polski rynek whisky odnotowuje wysokie wzrosty, zarówno w odniesieniu do liczby nabywców, jak i ilości kupowanej przez gospodarstwa domowe kategorii.

Z badania GfK Polonia wynika, że polskie gospodarstwa kupują whisky przeciętnie 3 razy w roku. 17,5% polskich gospodarstw zakupiło przynajmniej raz produkt z kategorii whisky w okresie od listopada 2014 do października 2015 roku. W ujęciu wolumenowym kategoria wzrosła o ponad 60% na przestrzeni ostatnich czterech lat i nie ma przesłanek, które świadczyłyby, aby w najbliższym czasie trend miał się odwrócić.

Podczas pojedynczej wizyty w sklepie sięgają po około 0,8 litra tego alkoholu i wydają na niego średnio 55,30 zł. W ciągu roku 51% kupujących tę kategorię powtarza przynajmniej jeszcze raz jej zakup. Jednak biorąc pod uwagę miejsce zakupu obecnie najważniejszym kanałem, w którym gospodarstwa zaopatrują się w tę kategorię są sklepy dyskontowe. Warto wspomnieć, iż jeszcze rok wcześniej (w okresie 12-miesięcznym, kończącym się na październiku 2014 roku) pozycję lidera w ujęciu wartościowym posiadały hipermarkety.

Obecnie 28% wartości zakupów whisky odbywa się w kanale dyskontów i jest to najwyższy udział w dystrybucji na rynku. Hipermarkety odnotowują spadek znaczenia w zakupach kategorii i posiadają obecnie 27% udziału. Supermarkety odpowiadają za 24% dystrybucji kategorii i ich udział wzrósł rok do roku.

Najpopularniejsze marki whisky w Polsce to Johnnie Walker, Ballantines oraz Grants. Mocną pozycję utrzymuje także marka własna Biedronki - Golden Loch.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram