Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) podała szacunkowe dane dotyczące ilości stacji paliw w Polsce w drugim kwartale 2014. W okresie od kwietnia do czerwca tego roku z rynku zniknęły 74 stacje benzynowe. To konsekwencja wejścia w życie nowych rozporządzeń nakładających na właścicieli stacji paliw obowiązek montowania zbiorników posiadających dwa płaszcze.
Według opublikowanych danych na dzień 31 marca br. w Polsce funkcjonowało 6680 stacji, natomiast według danych na dzień 30 czerwca było ich 6606. Oznacza to, że ich liczba w ciągu ostatnich 3 miesięcy zmniejszyła się o 74.
Jak podaje portal petrolnet.pl, zmniejszenie liczby stacji paliw ma dwie główne przyczyny. Część koncernów posiadała dość przestarzałe obiekty w lokalizacjach, które nie rokowały dobrych zysków. Dlatego działalność niektórych z nich została czasowo wstrzymana albo prowadzone są gruntowne prace remontowe, po zakończeniu których otwarte zostaną obiekty w nowym standardzie.
Najlepszym przykładem realizacji takiej strategii jest Orlen. Chociaż w ostatnim kwartale liczba stacji w brandzie Bliska zmniejszyła się o 43 (z 333 do 290), to całkowita liczba placówek sieci Orlen zmniejszyła się tylko o 5 (z 1766 do 1761). Oznacza to, że część stacji z segmentu ekonomicznego przeszła do segmentu Premium.
Jak informowało nas wcześniej biuro PKN Orlen, jednym z głównych kierunków rozwoju koncernu jest franczyza.
– Sieć stacji franczyzowych stanowi ważny kanał dystrybucji. Jego rozwój przebiega w zaplanowanym przez firmę tempie. Zakładamy, że zalety współpracy z koncernem będą owocowały kolejnymi umowami z franczyzobiorcami – prognozuje firma.
Struktura rynku stacji paliw w Polsce w I półroczu 2014 w stosunku do I kwartału nieznacznie się zmieniła. Udział koncernów krajowych wzrósł o 0,4% (z 32,8 do 33,2%). Udział operatorów niezależnych spadł o 0,5% (z 32,2 do 31,7%). Udział koncernów zagranicznych spadł o 0,1%( z 21,3 do 21,2%). Udział sieci operatorów niezależnych wzrósł o 0,2% (z 11,2 do 11,4%). Udział w rynku stacji należących do sieci hipermarketów nie zmienił się i wynosi 2,5%.
Najbardziej miarodajne dane POPiHN ma na temat firm stowarzyszonych w organizacji - Orlen, Lotos, BP, Shell, Statoil i Lukoil. Problematyczne jest monitorowanie ilości obiektów należących do operatorów niezależnych.
INK