Ostatnie miesiące 2015 roku przyniosły pozytywną zmianę nastrojów społecznych. Jednak otrzymujący się od kilku miesięcy pozytywny trend wyraźnie osłabł.
W bieżącym pomiarze TNS Consumer Index obniżył się m/m o 2,4 pkt do poziomu -4,6 pkt. – Szczególną skłonność do ocen krytycznych obserwujemy wśród konsumentów powyżej 40 roku życia - w pokoleniu średnim i starszym. Więcej optymizmu wykazują mieszkańcy wsi niż miast – komentuje Piotr Kwiatkowski, managing direktor TNS Polska.
Dodaje, że konsumenci ankietowani w lutym 2016 roku nieco bardziej krytycznie, niż w styczniu oceniają bieżącą sytuację ekonomiczną Polski. Samoocena sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych także jest mniej korzystna, niż w minionym miesiącu. Pogorszenie bieżących ocen związane jest ze zmniejszeniem się optymizmu w prognozach przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, które od kilku miesięcy ulegają pogorszeniu.
Ekspert podkreśla, że kolejne pomiary ujawnią, czy wyniki z lutego to wynik trwałej zmiany nastrojów, czy też chwilowe pogorszenie, po którym nastąpi powrót to pozytywnego trendu, które zarysował się w ostatnim kwartale 2015 roku i trwał jeszcze w styczniu roku bieżącego.