Dla ponad 3/4 najmniejszych przedsiębiorców najważniejszym czynnikiem decydującym o sukcesie firmy jest dbałość o relacje z klientami. Aż 72% uważa za konieczne pełne zaangażowanie w prowadzenie firmy, zaś w rozwijaniu biznesu najbardziej pomógłby im ułatwiony dostęp do dodatkowego finansowania – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BNP Paribas Banku Polska.
Badanie przeprowadzone wiosną tego roku przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych pokazało jakie są najważniejsze czynniki rozwoju oraz przeszkody w budowaniu przez mikrofirmy sukcesu rynkowego. W badaniu wzięli udział przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub zatrudniający w swoich firmach do 9 osób.
Aż 77% ankietowanych za jeden z najistotniejszych czynników rozwoju uważa dbałość o relacje z klientami i podnoszenie jakości ich obsługi. 72% badanych przyznało, że prowadzenie mikroprzedsiębiorstwa wymaga od właściciela pełnego zaangażowania. Niemal równie ważny okazał się dla małych firm pomysł na biznes - dla 68% respondentów gwarantem sukcesu jest nisza rynkowa, na którą trafiła firma. Natomiast 38% małych przedsiębiorców uznało pracowników za istotnych w rozwoju firmy.
– Małe przedsiębiorstwa opierają swoją pozycję rynkową przede wszystkim na wytężonej pracy założyciela i konsekwentnym budowaniu bezpośrednich relacji z klientami. Bardzo wiele leży również w gestii banków. Pytani przez nas przedsiębiorcy bardzo jasno określili swoje oczekiwania: ponad połowa z nich chce usług i produktów dopasowanych do swoich potrzeb. Prawie tyle samo potrzebuje wsparcia w zakresie łatwego dostępu do finansowania swoich projektów. Prawie 40% oczekuje nowoczesnych i sprawnych rozwiązań w zakresie obsługi klienta – mówi Piotr Makowski, dyrektor ds. zarządzania segmentem małych firm w BNP Paribas Banku Polska.
Największą trudność, jak twierdzą najmniejsi przedsiębiorcy, stwarza im obniżenie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Takiej odpowiedzi udzieliła ponad połowa badanych firm. Niemal tyle samo, bo 51% badanych, wskazało na bariery administracyjne i podatkowe. Dużym problemem okazały się także zatory płatnicze. Brak terminowej zapłaty od klientów jest poważną uciążliwością dla 36% pytanych firm.
W rozwinięciu biznesu najbardziej pomógłby małym firmom dostęp do dodatkowego finansowania na korzystnych warunkach (27% badanych). Przedsiębiorcy podkreślają również potrzebę cyfryzacji i uproszczenia procedur w urzędach, instytucjach i bankach (25%) oraz wsparcie w zakresie pozyskania partnerów biznesowych i budowania sieci kontaktów (24%).
INK