Dla ponad 60% konsumentów bardzo ważne jest, aby żywność była smaczna, nie zawierała szkodliwych składników, poprawiała kondycję zdrowotną, wpływała na dobry stan zdrowia i zawierała wyłącznie naturalne składniki - wynika z badania TNS Polska na zlecenie Carrefour w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Krakowie i Wrocławiu.
Wyniki badania wskazują również, że prawie dwie trzecie mieszkańców dużych polskich miast rozumie zdrową żywność jako produkty bez konserwantów, a prawie połowa z nich uważa, że zdrowe jedzenie to takie, które nie zawiera sztucznych barwników. Ponad 40% utożsamia zdrową żywność także z warzywami i owocami oraz żywnością ekologiczną (37%) i nieprzetworzoną (26%).
– Dokonywane przez nas analizy rynku wyraźnie wskazują na zwrot klientów w stronę produktów spożywczych o zwiększonej wartości zdrowotnej. Odpowiadamy na tę zmianę potrzeb konsumentów poprzez produkty znajdujące się w strefie „Świat Zdrowia”, ale również poprzez wzbogacenie oferty produktów pochodzących od polskich rolników i drobnych wytwórców – mówi Robert Noceń, dyrektor ds. eksploatacji hipermarketów Carrefour Polska.
Dr Sylwia Żakowska-Biemans z Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie dodaje, że z badań własnych wydziału wynika, że 52% ogółu polskich konsumentów kupuje żywność ekologiczną, w tym 11% można zaliczyć do regularnych jej nabywców.
– O dynamice rozwoju rynku żywności ekologicznej, jak wynika z doświadczeń innych krajów Europy, decyduje rozwój sprzedaży tej kategorii produktów w dużych sieciach dystrybucji. To wpływa na obniżenie kosztów logistycznych, marż handlowych, a w rezultacie spadek poziomu cen oraz zwiększenie popytu – ocenia ekspert.
Z badań TNS Polska dla Carrefour wynika też, że dla ok. 20% grupy mieszkańców dużych polskich miast oferta tego typu produktów jest wciąż trudno dostępna. Ponad 80% spośród konsumentów deklaruje, że stara się kupować warzywa i owoce dostępne sezonowo. Natomiast 74% badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że ze względu na krótszy transport wolą produkty ze swojego regionu. Żywność lokalna postrzegana jest bardzo pozytywnie w kontekście walorów sensorycznych, potencjalnego wpływu na zdrowie, ale również oddziaływania na lokalną gospodarkę i środowisko.
INK