Etymologia słowa „merchandising" pochodzi z języka łacińskiego od słowa „mercami" co oznacza „handlować". Z języka angielskiego „merchandise" znaczy tworzyć, sprzedawać a także pojęcie „sztuka sprzedaży". Merchandising to współczesna, systemowa, dynamiczna innowacyjna koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem handlowym; kontrolowanie poziomu wyników ekonomicznych osiąganych przed przedsiębiorstwo handlowe dzięki kształtowaniu usługi handlowej wobec dostawców i odbiorców za pomocą narzędzi tworzących merchandising-mix.
Funkcją merchandisingu jest interpretacja i przetwarzanie informacji o potrzebach konsumentów oraz stworzenie sprzyjających warunków do ich zaspokojenia. Merchandising to wszystkie czynności związane z towarem (zarządzanie masą towarową, zakupy, gospodarka zapasami, polityka cen).
Czym innym jest natomiast Visiual Merchandising. To dział marketingu zajmujący się prezentacją sklepu i sprzedawanego w nim towaru w taki sposób, by przyciągnął on uwagę klienta i motywował go do zakupu. Visual Merchandising jest sztuką kreowania ekspozycji, która stawia produkt w centrum uwagi kupującego i jest kluczowym działaniem w strategii marketingowej nowoczesnej firmy. Osoba zajmująca się tworzeniem wyjątkowej atmosfery w punkcie sprzedaży to Visual merchendiser, który posiada umiejętności takie jak kreatywność, wyczucie ładu, zna zasady projektowania i kolorystyki, posiada wiedzę na temat kluczowych elementów wystroju wnętrza sklepowego. Visiual merchandisier przy tworzeniu ekspozycji musi wziąć pod uwagę jej funkcjonalność, efekt artystyczny w zgodzie ze wzrostem rentowności sklepu.
Rys.1 Instrumenty merchandising-mix.
W następnym tygodniu: Zachowania zakupowe nabywców.
Sabina Kobus, 07.01.2008