Big Mac i duże frytki? To kosztuje cię 1.050 kalorii i począwszy od przyszłego tygodnia McDonald’s będzie informował o tym swoich klientów z całą otwartością, umieszczając te dane w menu.
Największa na świecie sieć restauracji z hamburgerami podała w środę, że zacznie umieszczać informacje o liczbie kalorii w menu blisko 14.000 amerykańskich restauracji I drive-througs – zanim w życie wejdzie ogólnokrajowa ustawa nakazująca większym sieciom restauracji ujawniać takie dane.
McDonald’s wyznacza trendy dla innych restauracji i jego decyzja w tej kwestii – choć spowodowana przez organy nadzoru i publiczną presję ze strony działaczy na rzecz zdrowego trybu życia – zostanie prawdopodobnie szybko powielona przez innych operatorów restauracji.
Ogólnokrajowe przepisy dotyczą restauracji które mają 20 lub więcej lokali, a także sieci detalicznych. Większość dużych sieci nie chciało umieszczać takich informacji dopóki nie wprowadzono odpowiedniej ustawy, zawierającej groźbę grzywien.
McDonald’s nie spieszył się z wprowadzeniem licznika kalorii. Kiedy ta propozycja nabrała rozpędu kilka lat temu, przedstawiciele McDonald’s publicznie się jej sprzeciwiali. Powszechnie podnoszono argument, że przepisy są niespójne, a niektórzy przeciwnicy tego rozwiązania twierdzili, że ustawa naruszy prawo konsumentów do prywatności.
Cindy Goody, dyrektorka McDonald’s USA ds. dietetyki opisała ostatnią decyzję firmy jako sposób na pomoc konsumentom w zrozumieniu och wyborów żywieniowych.
Przepisy o jawności już pomogły przekonać wiele restauracji, w tym Starbucks Corp, do ograniczenia liczby kalorii w swoich posiłkach i wyeksponowanie zdrowszych opcji, dodała.
Z powodu żądań rodziców i działaczy na rzecz zdrowego trybu życia McDonald’s podjął również kroki, by jego menu stało się zdrowsze. Zmienił skład popularnego Happy Meals dla dzieci – ograniczył porcję frytek o ponad połowę i dodał jabłko do każdego zamówienia. Latem tego roku wprowadził menu "Favorites Under 400", które zawiera produkty mieszczące się w tej kategorii kalorycznej.
Ponad dwa lata temu Panera Bread Co, jako pierwsza ogólnokrajowa sieć restauracji dobrowolnie zaczęła umieszczać licznik kalorii w swoich lokalach. Sieć barów z kanapkami Subway również zaczął ujawniać liczbę kalorii zawartych w jej ofercie, by spozycjonować się jako zdrowsza alternatywa dla rywali takich jak McDonald’s i Burger King Worldwide Inc.