Atrium Poland, właściciel, deweloper i zarządca centrów handlowych oraz międzynarodowa firma doradcza JLL przedstawili raport „Entuzjaści i bywalcy. Generacja X i Y w galeriach handlowych”.
Dokument analizuje style zakupowe w ujęciu pokolenia X i Y z uwzględnieniem różnic geograficznych. W badaniu wzięło udział ponad 2 tys. klientów centrów handlowych w całej Polsce.
Osoby odwiedzające centrum zostały podzielone na dwie grupy – entuzjastów – osoby, które bardzo lubią spędzać czas i robić zakupy w galeriach handlowych (30% ankietowanych) oraz mniej zaangażowanych odwiedzających - bywalców (70%). W ramach tych dwóch grup można wyodrębnić poszczególne typy zakupowe.
Wśród entuzjastów wyróżnia się dwa style zakupowe. Pierwszy z nich to tzw. zakupoholik – takie osoby stanowią 18% ankietowanych klientów centrów handlowych, często odwiedzają galerie i lubią robić zakupy – szczególnie ubraniowe.
Drugi to multiuser (12%) - najczęściej odwiedzający galerię, na bieżąco z promocjami i korzystający z całego spektrum oferty obiektu. Wśród bywalców charakterystyczne typy to: towarzyski okazjonalny (traktujący wypad do centrum jako rozrywkę towarzyską - 29% ankietowanych), niezaangażowany shopper (racjonalny, przychodzący na zakupy przede wszystkim modowe - 21%) oraz zadaniowy supermarketowicz (odwiedzający centra handlowe relatywnie najrzadziej, ze sprecyzowaną listą zakupów - 20%).
Jak wynika z raportu, jak również z badań prowadzonych bezpośrednio w naszych obiektach handlowych, zaciera się kwestia wieku i różnic pokoleniowych, a podejście do zakupów zdominowane jest przez indywidualne nastawienie i preferencje konkretnego klienta. Obserwujemy „odmłodzenie” pokolenia X i znaczną znajomość nowoczesnych technologii. Widzimy także, że nasi klienci cenią zarówno możliwość poszukiwania produktu w internecie, jak i weryfikację towaru na żywo.
Korzystają z nowych technologii i mediów społecznościowych, co oznacza, że galerie – takie jak nasze – muszą wprowadzać w szerszy sposób tego typu kanały komunikacji z konsumentem jak Facebook, aplikacje mobilne, strony internetowe. Badania pokazują, że duży wpływ na odwiedzalność centrów handlowych mają aspekty nie związane bezpośrednio z ofertą zakupową. Szukamy miejsc, gdzie czujemy się bezpiecznie, komfortowo, w których możemy doświadczyć czegoś nowego i niespodziewanego – dotyczy to zwłaszcza pokolenia Y.
Jeżeli chodzi o zakupy w centrach handlowych, w porównaniu z zakupami online, kluczową rolę odgrywa, poza aspektem „fizycznym”- dotknięciem, mierzeniem, także poziom obsługi klienta, wystrój wnętrza, oświetlenie, oznakowanie, ekspozycje, otoczenie sklepów etc. To właśnie te obszary, wraz z ofertą handlową, będą najbardziej wpływały na konkurencyjność centrów handlowych” - mówi Jolanta Wawrzyszuk, dyrektor ds. operacyjnych w Atrium Poland.