Sklepy, które oferują produkty naturalne i pochodzące od dostawców regionalnych nie będą narzekać na brak klientów. Cena, jakość, smak i naturalność – to dla konsumentów kluczowe kryteria wyboru żywności.
Blisko jedna trzecia z nas zwraca uwagę na skład i wpływ produktu na zdrowie – wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia poświęconego wyborom żywieniowym Polaków.
To nie nowy trend na polskim rynku detalicznym. Dostrzegły go nie tylko małe sklepy z naturalną żywnością, ale i duże sieci, np. Chata Polska, Al. Capone – Specjaliści od Alkoholu czy Organic Farma Zdrowia, które rozwijają się poprzez franczyzę.
Pytani o czynniki brane pod uwagę podczas kupowania żywności respondenci ARC i Opinia przede wszystkim wskazali na cenę produktu (87 proc.), jego jakość i smak (69 i 62 proc.), a także naturalność (43 proc. odpowiedzi). Najmniej uwagi konsumenci zwracają na zawartość soli (robi tak tylko 15 proc. badanych) i ekologiczne pochodzenie (16 proc.). Polacy chętnie sięgają po produkty regionalne.
– Połowa z nas kupuje sery, wędliny, piwa, ale też przetwory i miody z różnych regionów kraju. Być może duża popularność produktów regionalnych związana jest z wakacyjnymi wyjazdami Polaków, ale z pewnością coraz większa dostępność produktów regionalnych dobrej jakości zachęca do wybierania tej kategorii przez cały rok – uważa Sonia Łoszewska z ARC Rynek i Opinia.
Jak dodaje, warto podkreślić, że ogólnie żywność wywierająca pozytywny wpływ na zdrowie chętniej wybierana jest przez kobiety. To one w największym stopniu zwracają uwagę na to, jak spożywane produkty wpływają na ich organizm.