Relacje klienta z marką zaczynają się na długo przed zakupem jej produktu lub skorzystaniem z usługi. Z badania "Brand & Customer Experience" ARC Rynek i Opinia wynika, że najwięcej pozytywnych emocji wzbudzają marki reprezentujące branżę nowych technologii.
Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia sprawdził, które marki najlepiej się kojarzą polskim konsumentom. W ramach badania respondenci wskazywali spontanicznie marki w kontekście kilku wartości budujących ich pozytywne doświadczenia z marką.
Wśród wartości znalazły się m.in.: jakość produktów i usług, profesjonalna obsługa, dbałość o klienta, wyprzedzanie oczekiwań klienta, dynamiczny rozwój czy dobra opinia wśród znajomych. Ankietowani mogli do każdej wartości przypisać dowolną liczbę marek, przy czym nie musiały to być marki, z których osobiście kiedykolwiek korzystali.
- Doświadczenie klienta z marką zaczyna się na długo przed zakupem jej produktu lub skorzystaniem z usługi. Często finalny zakup poprzedzony jest stycznością z opiniami na temat marki, jej komunikacją marketingową i innymi elementami pozwalającymi zbudować swoją opinię na temat marki. Ważne jest, że konsument nie musi być klientem danej marki, żeby mieć na jej temat wyrobione zdanie. I właśnie zbadanie stosunku do różnych marek, niezależnie od tego, czy się korzysta z jej produktów czy nie było celem naszego badania - mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.
Branże najbardziej kojarzone przez konsumentów z pozytywnymi doświadczeniami to przede wszystkim nowe technologie oraz sieci komórkowe. Samsung, Play i Orange zostały uznane przez respondentów za liderów pozytywnych doświadczeń konsumenckich.