Określenia globalna wioska po raz pierwszy użył w roku 1962 Herbert McLuhan. Trafnie przewidział, że media elektroniczne pokonają bariery czasu i przestrzeni, umożliwiając ludziom komunikację na masową skalę.
Jak wynika z raportu serwisu We Are Social, w styczniu 2016 roku na świecie było prawie 3,5 mld użytkowników internetu, a prawie 2,5 mld z nich korzystało z mediów społecznościowych, czyli technologii umożliwiających ludziom komunikowanie się za jego pośrednictwem (źródło: www.mobirank.pl/2016/01/27/mobile-digital-w-polsce-na-swiecie-2016). Agencje reklamowe już dawno dostrzegły w tym szanse dla siebie i coraz częściej przenoszą centrum swojej aktywności do świata wirtualnego.
Potężne narzędzie marketingowe
Media społecznościowe to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych. Agencje z powodzeniem wykorzystują je do kreowania wizerunku firm i marek oraz zwiększania sprzedaży. Do tego celu służą coraz liczniejsze fanpage’e, czyli profile zamieszczane na Facebooku, Twitterze, Instagramie, czy filmy na Youtube. Aby obecni i potencjalni klienci jak najczęściej zaglądali na profile, agencje nieustannie ich do tego zachęcają. Można to robić organizując za pośrednictwem fanpage’a konkursy czy promocje. Przykładem łączenia marketingu internetowego z działaniami w mediach społecznościowych jest działalność firmy INTERNETUM Marketing Agency.
Wiemy, kim jesteście
Media społecznościowe umożliwiają agencjom marketingowym nie tylko docieranie do klientów, ale również pozyskiwanie informacji o nich. Śledzenie wpisów na fanpage’u czy komentarzy na Youtube oraz monitorowanie aktywności użytkowników internetu jest źródłem cennej wiedzy na temat oczekiwań oraz wymagań obecnych i potencjalnych klientów. Pozwala również szybko interweniować, gdy pojawiają się niekorzystne opinie na temat firmy lub produktu. Każda agencja marketingowa monitoruje również aktywność konkurencji w mediach społecznościowych, żeby uzyskiwać na bieżąco informacje o ruchach i trendach na rynku.
Medium dla wytrwałych
Za pośrednictwem mediów społecznościowych agencja marketingowa może szybko dotrzeć do klientów i zwiększyć sprzedaż. Wystarczy ciekawa i przyciągająca uwagę treść zamieszczona na stronie internetowej, a następnie regularna aktywność, umiejętnie prowadzona dyskusja i zjednywanie sobie ludzi, czyli klientów. Odpowiednio skierowany przekaz trafia do właściwych osób i wywołuje pożądaną reakcję z ich strony. I odwrotnie – złe opinie o firmie rozchodzą się błyskawicznie. Kampanie marketingowe w mediach społecznościowych nie wymagają dużych nakładów finansowych, ale w zamian konieczne jest poświęcenie czasu, nieustanne monitorowanie treści i podsycanie zainteresowania firmą lub marką.