Na pytania odpowiada Marcin Powierza, dyrektor zarządzający Powierza Family Company (PFC), która rozwija sieć COCCINELLE.
Czym się zajmuje Coccinelle?
Marka COCCINELLE to znana włoska marka produkująca luksusowe torebki, buty i akcesoria dla kobiet. Od wielu lat marka proponuje swoim klientkom nowoczesne, modne i zarazem uniwersalne produkty. Torby projektowane z myślą o aktywnych kobietach powstają ze skór ręcznie przetwarzanych przez wykwalifikowanych garbarzy przy użyciu najnowocześniejszych technik rzemieślniczych.
COCCINELLE w swojej ofercie posiada również duży wybór „małych akcesoriów” breloków, portfeli, apaszek, biżuterii, pokrowców na klucze , pasków czy butów. Wyjątkowe cechy marki Coccinelle to jej tożsamość ze stylem i jakość produkcji, jej umiejętność łączenia innowacji z tradycją i ciągłe poszukiwanie nowych materiałów oraz technik produkcji.
Jakie były początki firmy?
Historia Coccinelle to historia Giacomo Mazzieri, jej założyciela, oraz jego dwóch synów – Angelo i Marco. To włoska historia marki założonej w 1978 roku na prowincji Parmy, a dziś mającej sławę na całym świecie. Około końca lat ’90. Coccinelle rozpoczęła swoją podróż ku zdobywaniu kolejnych krajów, poprzez stosowanie selektywnej strategii dystrybucji, za pomocą otwierania bezpośrednich salonów sprzedaży oraz salonów franchisingowych. Flagowe salony Coccinelle znajdują się między innymi w takich miastach jak Mediolan, Londyn i Tokio a teraz również w Polsce.
No właśnie, gdzie powstał pierwszy salon Coccinelle w Polsce? Kiedy?
Pierwszy, flagowy salon Coccinelle powstał w grudniu 2007 roku w Warszawie przy Placu Trzech Krzyży. Następnie powstały własne jednostki w warszawskim Klifie (maj 2008), poznańskim Starym Browarze (luty 2009) oraz wrocławskiej Renomie (kwiecień 2009 r.). W październiku br. powstał salon partnerski w Bielsku Białej w C.H. Sfera. Ponadto, jesteśmy w trakcie zaawansowanych rozmów z potencjalnymi partnerami w Krakowie, Katowicach, Łodzi, Gdyni i Gdańsku.
Na kiedy zaplanowane są otwarcia?
Otwarcia zaplanowane są na lata 2010 i 2011. Firma planuje również otwarcie w pierwszym kwartale 2010 roku trzeciego, własnego, salonu Coccinelle w Warszawie.
A na jakie miasta są Państwo ukierunkowani?
Są to: Warszawa, Poznań, Wrocław, Katowice, Kraków, Trójmiasto, Szczecin, Bielsko Biała, Łódź, Bydgoszcz, Toruń, Szczecin, Lublin.
Dlaczego zdecydowaliście się na franczyzę?
Rozwijamy równolegle sieć własną sprzedaży, jak również sieć salonów partnerskich. Dzięki takiej polityce jesteśmy w stanie stosunkowo szybko zaistnieć na rynku polskim.
Ile punktów funkcjonuje zazwyczaj w jednym mieście? Jakie są plany?
W takim mieście jak Warszawa jest miejsce dla co najmniej 5 monomarkowych salonów Coccinelle do roku 2014. W miastach poza Warszawą planujemy otworzyć na razie po jednym salonie. Po dwóch/trzech latach od otwarcia pierwszego salonu w danym mieście podejmiemy decyzję odnośnie podwojenia lokalizacji w obrębie takich miast jak Wrocław, Kraków, Trójmiasto, Poznań, Katowice.
Na czym polega przewaga konkurencyjna marki Coccinelle w odniesieniu do innych marek?
Mogę swobodnie wskazać, iż naszą przewagą rynkową jest nasze bogate doświadczenie na rynku dóbr selektywnych. Mamy silną i stabilną sieć własnych salonów (obecnie 27 lokalizacji na terenie Polski). Koncentrujemy się na salonach monomarkowych. Wiążemy się z silnymi markami, o ugruntowanej pozycji, oferującymi produkt o bardzo wysokiej jakości, produkt modny i za razem ponadczasowy.
Nie bez znaczenia jest bardzo korzystny stosunek jakości do ceny oferowanych przez nas produktów. W naszym port folio są takie marki jak Max Mara, Coccinelle, Pollini, Marella, Pennyblack, Mariella Burani, Baldinini, Francesco Biasia. Wszystkie te marki są światowymi liderami w dziedzinie mody.
A wśród sieci franczyzowych widzą Państwo znaczącą konkurencję?
Jeśli chodzi o marki bezpośrednio konkurencyjne do marki Coccinelle to swobodnie mogę stwierdzić, iż nie. Marka Coccienelle jest jedynym brandem na naszym rynku oferującym selektywną galanterię skórzaną i drobne akcesoria o tak komplementarnym charakterze oraz o stylu łączącym klasykę z najnowszymi trendami światowej mody.
Pośrednią konkurencję stanowią dla nas marki Furla i Francesco Biasia. Nie stanowią one jednak dla nas zagrożenia ze względu na skalę rozwoju sieci sprzedaży tych marek w Polsce. Coccinelle jest pierwszą marką oferującą tego typu produkt obecną w głównych miastach Polski z zamiarem otwarcia do roku 2012 punktów sprzedaży we wszystkich miastach powyżej 250.000 tys mieszkańcow.
Franczyza w tym biznesie jest popularna? Czy widzą Państwo zainteresowanie franczyzobiorców?
Owszem, jest popularna. Zainteresowanie jest bardzo duże. Mamy wiele zapytań od osób działających już w tej branży, jak i osób reprezentujących inne branże, które chcą zainwestować wolne środki w branżę mającą niesamowitą perspektywę rozwoju oraz które poszukują sprawdzonego modelu biznesowego w tym obszarze.
Co nowego, ciekawego dzieje się obecnie w Państwa firmie?
Jeśli chodzi o markę Coccinelle to rok 2009 jest rokiem inwestycji i rozwoju. Sieć Coccinelle wzrosła w pierwszym półroczu o ponad 12 salonów. W samej Polsce powstały trzy nowe salony Coccinelle. Korzystając z problemów wielu marek międzynarodowych Coccinelle postawiło na przejęcia. W ostatnim miesiącu Coccinelle przejęło np. sklep w jednej z najbardziej prestiżowych galerii w Rzymie.
Już w poprzednim roku zapowiadał Pan, że firma zamierza uruchomić osiem butików Coccinelle w Warszawie, we Wrocławiu, w Poznaniu, Gdyni, Gdańsku, Katowicach, Krakowie i Szczecinie. Czy ten plan jest aktualny? Ile punktów zamierzacie Państwo jeszcze otworzyć (docelowo/do końca 2009 roku/ oraz w 2010 roku) i w jakich lokalizacjach?
W tym roku otworzyliśmy 3 salony. W przyszłym roku powstaną co najmniej 3 kolejne. Bardzo trudno jest jednak precyzyjnie udzielić odpowiedzi. Coccinelle jest marką selektywną wymagającą odpowiedniej, prestiżowej lokalizacji. Jak wiemy, podaż takich miejsc jest bardzo niska. Dlatego jesteśmy w stałym kontakcie z najbardziej prestiżowymi galeriami w Polsce.
Jak tylko pojawia się odpowiednia dla nas lokalizacja pod względem wszystkich parametrów korzystamy z okazji. Nasz rozwój nastawiony jest na jakość w doborze lokalizacji, a nie ilość. Szczególnie w takich momentach jak teraz przekonujemy się, ze warto jest dobierać lokalizacje z pietyzmem, aby nie podzielić losu wielu firm również i na naszym rynku…
Jak oceniają Państwo rynek? Jaka jest Państwa zdaniem jego przyszłość?
Rynek oceniamy dobrze. Nasycenie produktami z półki marki Coccinelle jest niskie. Natomiast zapotrzebowanie na produkt rewelacyjny pod względem jakości w rozsądnej cenie jest ogromne. Przyszłość jest świetlana.
Jakie są wymagania wobec franczyzobiorców: kapitałowe i lokalowe?
Jeśli chodzi o lokal to oczekujemy metrażu od 40 do 70 m2. Lokal musi znajdować się w prestiżowej galerii handlowej z ugruntowaną pozycją na rynku. Weryfikację lokalizacji przeprowadzamy w ramach indywidualnych konsultacji z potencjalnymi partnerami. Ponadto, tak jak już wspomniałem sami też „trzymamy rękę” na pulsie i śledzimy rynek galerii handlowych. Jeśli pojawia się ciekawa lokalizacja wykorzystujemy to. Jeśli zaś pyta pani o wymagania kapitałowe, to osoba pragnąca zainwestować w biznes taki jak monomarkowy salon Coccinelle musi liczyć się z inwestycją przekraczającą pół miliona złotych.
Z jakimi problemami się najczęściej spotykacie?
Głównie jest to brak odpowiednich lokalizacji.
Współpracują Państwo z Akademią Rozwoju Systemów Sieciowych. Dlaczego akurat ARSS?
Przede wszystkim, z racji pozycji na rynku oraz doświadczenia.
Dziekuję za rozmowę
Agnieszka Grabuś
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.