W 2015 roku w Polsce działało prawie 2 mln mikroprzedsiębiorstw, czyli zatrudniających do 9 osób. To o 11% więcej niż w 2010 roku. Małe firmy to często biznesy franczyzowe, których w ostatnich latach również przybyło.
Jak podał Główny Urząd Statystyczny, ponad 25% z nich to firmy handlowe i zajmujące się naprawą pojazdów, 12,6% należy do sekcji działalność profesjonalna, naukowa i techniczna. W tych branżach franczyza zajmuje istotne znaczenie.
Sieci franczyzowe zbudowały m.in. marki spożywcze (np. sklepy Żabka, ABC, Groszek czy Lewiatan) oraz takie firmy jak Motoricus.com, Euromaster czy Ziebart i spółki świadczące usługi w segmencie edukacji (to m.in. szkoły matematyki, językowe i sportowe oraz szkółki uczące programowania i robotyki).
Ponadto, wiele mikrofirm działa w sektorze usług (koncepty franczyzowe rozwinęły się w branży usług dla klientów indywidualnych i biznesowych).
Najwięcej mikrofirm miało swą siedzibę na terenie województw: mazowieckiego (18% wszystkich), śląskiego (11,3%) i wielkopolskiego (10,2%). Najmniej w województwach: opolskim (2,1%) i podlaskim (2,4%).
W przeliczeniu na 1000 mieszkańców największą liczbę mikroprzedsiębiorstw odnotowano w województwach: mazowieckim (64 przedsiębiorstwa na 1000 mieszkańców) oraz wielkopolskim i zachodniopomorskim (po 56). Najmniej - w podkarpackim i lubelskim (odpowiednio 36 i 37).
Najlepsze zarobki były w mikrofirmach prowadzących działalność z zakresu informacja i komunikacja (3 tys. 516,5 zł brutto) oraz obsługi rynku nieruchomości (3 tys. 91,1 zł). Najmniej zarabiali pracownicy mikrofirm zajmujących się leśnictwem i rybactwem (1 tys. 976,8 zł) oraz w zakwaterowaniu i gastronomii (1 tys. 982 zł).
GUS wyliczył, że najwięcej zarabiali pracownicy mikrofirm w woj. mazowieckim (2 tys. 874,3 zł) i dolnośląskim (2 tys. 512,0 zł). Najmniej w świętokrzyskim (2 tys. 102,1 zł), podkarpackim (2 tys. 111,2 zł) oraz warmińsko-mazurskim (2 tys. 160,8 zł).