Prawie 90 proc. właścicieli małych, średnich i mikro firm pozytywnie oceniło minione 12 miesięcy. Niezadowolonych z działalności jest tylko 6 proc. firm – głównie z branży usługowej.
Najwięcej entuzjazmu panuje w mikro firmach - aż 98 proc. z nich pozytywnie oceniło ostatni rok. Pod względem branży, najbardziej usatysfakcjonowane są firmy działające w sektorze rolniczym oraz w handlu – wynika z badania Diners Club Polska.
– Okazuje się, że 2017 nie był najlepszym rokiem dla branży usług. Najwięcej właścicieli firm właśnie z tego sektora oceniło źle swoją kondycję finansową. Tylko co 10. z nich wierzy w poprawę sytuacji w najbliższym roku – mówi Katarzyna Fatyga, prezes Diners Club Polska.
W 2018 r. nadrzędnym zadaniem dla ponad połowy badanych firm będzie zyskanie nowych odbiorców. Stawiają na to zarówno firmy handlowe, usługowe jak i produkcyjne. Jedynie przedsiębiorstwa rolnicze określiły inny cel na najbliższy rok. Będą nim cięcia kosztów, które zamierza wdrożyć aż 94 proc. proc. firm z tego sektora.
Poprawy sytuacji finansowej firmy w najbliższym roku możemy spodziewać się u 35 proc. przedsiębiorców. Na pogorszenie koniunktury przygotowuje się tylko 6 proc. Najbardziej pesymistycznie w przyszłość patrzą MŚP przemysłowe oraz usługowe.