Małe miasta już nie mają miejsca na galerie handlowe, a Warszawa?

Autor: Redakcja
Data dodania: 18 listopada 2012
Kategoria:
waw

W 2013 r. przybędzie w centrach handlowych w Polsce ok. 535 tys. m kw. powierzchni, zaś w następnych latach rocznie oddawanych będzie ok. 300-350 tys. mkw. – prognozuje firma CBRE. Trzy główne trendy, które będą kształtować rynek powierzchni handlowych to: rozwój ulic handlowych, specjalizacja obiektów (np. outlety, centra rozrywki, zespoły marketów meblowych i budowlanych) oraz powrót inwestorów do dużych miast.

Nasycenie powierzchnią handlową w miastach małych i średnich przekracza już naturalne możliwości popytowe tych rynków. Natomiast największe miasta wciąż mają potencjał w obszarze projektów mniejszych, lokalnych i sąsiedzkich galerii handlowych, czy tzw. stripmalls. Szczególnie obrzeża i przedmieścia miast pozostają nienasycone pod względem nowoczesnej oferty handlowej.

Jednakże rozwój nowych centrów w Warszawie jest trudny ze względu na obecność w mieście wielu różnorodnych formatów handlowych, jednak na rynku nadal istnieją obiecujące nisze - ocenia Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa w CBRE w Polsce.

Są to przede wszystkim nowe lokalizacje takie jak Wilanów, Bielany czy Białołęka, gdzie planowane są duże projekty, z których jednak żaden nie został dotychczas rozpoczęty. Korzystają z tego mniejsi deweloperzy inwestując w niewielkie centra o zasięgu osiedlowym oraz supermarkety na nowych osiedlach mieszkaniowych. Są wśród nich Czerwona Torebka, Marcpol, Lidl czy Biedronka. Na braku powierzchni w galeriach wyraźnie korzystają też warszawskie ulice handlowe - mówi Karina Kreja.

W 2012 przybędzie bardzo niewiele nowej powierzchni, w zaledwie dwóch projektach, zlokalizowanych w dzielnicach podmiejskich. Pierwszy z nich to Galeria Brwinowska (10 tys. mkw. GLA) oddana do użytku w I kw. w Brwinowie, a drugim będzie pierwsza faza centrum handlowego Auchan Łomianki (łącznie 33,6 tys. mkw. GLA), którego otwarcie planowane jest przed końcem roku. Na rok 2013 planowane jest oddanie do użytku dwóch nowych projektów w Warszawie: Galerii Miejskiej Plac Unii, która zaoferuje 15,3 tys. mkw. powierzchni handlowej, oraz Factory Annopol, nowe centrum outlet w dzielnicy Białołęka.

Brak dostępnej powierzchni handlowej tworzy presję na wzrost stawek czynszu w najlepszych galeriach i lokalizacjach, przez co lokale handlowe w Warszawie są zdecydowanie najdroższe w Polsce. Czynsz za najlepsze lokale wynosi ok. 90 euro/m kw./miesiąc (za lokal o powierzchni 100 m kw. w bardzo dobrym miejscu w jednej z wiodącej galerii), natomiast średnie stawki czynszu wynoszą 30–45 euro/m kw./miesiąc. Stawki czynszu za lokalne przy głównych ulicach handlowych wynoszą średnio 70-90 euro/m kw./miesiąc.

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 30 listopada 2022
Omni-commerce – jak kupują polscy konsumenci?
Data dodania: 29 listopada 2022
Innowacje w branży edukacyjnej docenione
Data dodania: 28 listopada 2022
Franczyza Zdrowa Krowa z ambitnym planem na 2023 rok
Data dodania: 25 listopada 2022
Najlepsza oferta Black Week w tym roku

zobacz więcej

Data dodania: 30 listopada 2022
Polacy chcą żyć zdrowo, przedsiębiorcy mogą na tym zarobić
Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram