Własna strona www i jej pozycjonowanie w Google to najbardziej popularne metody promocji małych firm w internecie. Jednak przedsiębiorcy są wciąż mało świadomi innych, nowoczesnych narzędzi, które mogłyby im ułatwić prowadzenie i reklamę swojego biznesu - wynika z badania serwisu Firmy.net.
W badaniu przeprowadzonym we wrześniu br. wzięło udział 828 mikro- i małych firm, zarejestrowanych w serwisie Firmy.net. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące m.in. miejsc, w których promują swoją ofertę w sieci, wykorzystywanych dodatkowych narzędzi e-marketingowych, a także odbytych szkoleń i najchętniej odwiedzanych przez nich serwisów internetowych o tematyce biznesowej. Badanie miało charakter otwarty – respondenci spontanicznie udzielali odpowiedzi na zadawane pytania.
MŚP najchętniej reklamują się w internecie w...
Google – to właśnie ta wyszukiwarka jest wciąż najpopularniejszym miejscem promocji polskich mikroprzedsiębiorców. Reklamuje się tam - przy pomocy adwords lub też przez pozycjonowanie swojej strony internetowej - 14,3% małych przedsiębiorstw. Polskie firmy są jednak świadome, że to nie wystarcza i dlatego chętnie prezentują swoją ofertę na innych portalach. Pośród nich zdecydowanie najpopularniejsze są internetowe katalogi i wyszukiwarki firm, które często zastępują najmniejszym firmom własną stronę www. Przedsiębiorcy najczęściej rejestrują się w wielu takich serwisach. Oprócz obecności w katalogu Firmy.net, aż 11,3% respondentów badania w sposób spontaniczny potwierdziło rejestrację w PF.pl, 6,2% w Zumi.pl, 4,3% w PKT.pl.
Utrzymuje się również trend korzystania z portali ogłoszeniowych/aukcyjnych, gdzie dochodzi do sprzedaży bezpośredniej, na czym najbardziej zależy małym firmom. Wśród tych serwisów najpopularniejsze pozostaje Allegro.pl, które spontanicznie wskazało 3,9% ankietowanych. Zwiększa się również odsetek firm promujących się w portalach z ogłoszeniami lokalnymi (m.in. Tablica.pl – 7,9%, Gumtree.pl – 3,1%, oraz Gratka.pl – 2,4%). 8,7% przedsiębiorców wybiera serwisy związane typowo z ich branżą, a 6% portale regionalne. Stosunkowo mało popularne są porównywarki cen, które wskazało 1,6% respondentów.
Stosowane narzędzia do e-promocji
Pośród najpopularniejszych narzędzi do promowania się w sieci nadal najpopularniejszym jest posiadanie własnej strony www (13,2% spontanicznych wskazań) i jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania (13,4% wskazań). Na kolejnych miejscach znalazły się: Facebook (8,9%), Google AdWords (5,3%), Google Analytics (4,1%), sklep internetowy (3,5%). Zaledwie 2,5% korzysta z mailingu i narzędzi mailingowych, 2% z Google Maps, 1,3% z Google+, a tylko 0,9% z oprogramowania do SEO.
Skąd firmy czerpią wiedzę potrzebną do prowadzenia biznesu?
Przeprowadzający badanie serwis Firmy.net założył, że wiedzę potrzebną do prowadzenia biznesu firmy czerpią przede wszystkim ze szkoleń i mediów. W jakich szkoleniach w ciągu ostatniego roku wzięli zatem udział przedsiębiorcy? Przede wszystkim w branżowych (25,06 proc.), z zakresu finansów i podatków (13,78%) oraz IT i marketingu (po 9,77% wskazań). Z kolei do najchętniej odwiedzanych portali o tematyce biznesowej należą: Money.pl (23,8% wskazań), Onet.pl (8,5%) i PB.pl (7,9%).