Luksus po polsku

Data dodania: 28 czerwca 2021
Kategoria:

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o 5,4% w stosunku do poprzedniego roku i wyniosła ponad 25 mld złotych.

Dobra sytuacja gospodarcza, niskie bezrobocie i dynamicznie rosnące płace przekładają się na systematycznie rosnącą liczbę zamożnych oraz bogatych Polaków. W 2018 roku liczba dobrze zarabiających Polaków, czyli o miesięcznych zarobkach przekraczających 7,1 tys. złotych brutto wyniosła ponad 1,4 mln osób, których łączne dochody wyniosły 319 mld złotych. Zgodnie z szacunkami KPMG w 2019 roku, liczba dobrze zarabiających osób wyniesie blisko 1,6 mln, a ich łączny dochód wzrośnie o 12,6%.

Kluczowymi odbiorcami dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie oraz bardzo bogate, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. W 2018 roku do pierwszej grupy można było zaliczyć 234,4 tys. podatników (wzrost o 20,6% r/r), a do drugiej – 66,7 tys. osób (wzrost o 33,5% r/r). Ich łączny dochód wyniósł odpowiednio 155,6 mld zł i 93,7 mld zł. Z kolei najszybciej procentowo rosnącą wśród analizowanych grup są Polacy zarabiający powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w 2018 roku takich osób było 32,1 tys., co oznacza wzrost aż o 38,4% r/r, a ich łączne dochody wyniosły 68,8 mld zł.

- Rok 2018 okazał się być bardzo dobry gospodarczo dla Polski. Drugi najwyższy wzrost PKB w UE, niskie bezrobocie i dynamicznie rosnące płace przyczyniły się do powiększenia grupy dobrze zarabiających o miesięcznych zarobkach powyżej 7,1 tys. zł brutto. Względem 2017 roku liczba osób dobrze zarabiających zwiększyła się o niemal 20% i przekroczyła granicę 1,4 mln, a w bieżącym roku może wzrosnąć już do 1,58 mln. Dla porównania dekadę temu mieszkało w  Polsce 578 tys. osób o takich dochodach. Szacujemy, że w ciągu najbliższych pięciu lat liczba osób dobrze zarabiających w całym kraju zwiększy się do 2 mln – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

116 tys. Polaków posiada aktywa warte ponad 1 mln dolarów

Na bogactwo Polaków można spojrzeć również pod względem liczby osób należących do kategorii HNWI (ang. high net worth individuals). W 2019 roku w Polsce mieszkało już prawie 116 tys. osób kwalifikujących się do kategorii HNWI, czyli osób, których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów. Pod tym względem Polska wyprzedziła już Finlandię i Grecję, wciąż jednak daleko nam do wielu krajów zachodniej Europy. Niezmiennie na pierwszym miejscu pozostaje Wielka Brytania, gdzie mieszka blisko 2,5 mln HNWI oraz Niemcy i Francja z liczbą ponad 2 mln osób, których majątek netto przekracza 1 mln dolarów. W strukturze HNWI w Polsce dominują osoby z majątkiem o wartości między 1 a 5 mln dolarów, których jest ponad 104 tys. Aktywa warte powyżej 100 mln dolarów posiada 147 osób, z czego zaledwie 14 osób dysponuje majątkiem większym niż 500 mln dolarów.

Na koniec II kwartału 2019 roku całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wynosiła ponad 2 bln złotych, co oznacza wzrost o 7,2% w  stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Warto zaznaczyć, że połowę aktywów Polaków stanowią depozyty i gotówka, z czego 10% wszystkich aktywów stanowi gotówka. Od ostatniego roku wartość majątku trzymanego przez Polaków w gotówce wzrosła o blisko 11%.

Usługi hotelarskie i SPA, biżuteria i alkohol najszybciej rozwijającymi się segmentami rynku dóbr luksusowych

Stale powiększająca się grupa bogatych i bardzo bogatych Polaków napędza rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2019 roku wyniosła ponad 25 mld zł, co oznacza wzrost o 5,4% w stosunku do 2018 roku. Z optymizmem można również patrzeć na prognozy dotyczące rynku w ciągu najbliższych 5 lat, według których w 2024 roku polski rynek dóbr luksusowych przekroczy wartość 38 mld zł.

Podobnie jak w latach ubiegłych, największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium. W 2019 roku wartość tej kategorii osiągnęła poziom 16,3 mld zł. Kolejnym pod względem wielkości w Polsce jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów, który w ubiegłym roku osiągnął wartość 3,1 mld zł. Zgodnie z zakładanym prognozowanym średnim rocznym wzrostem na poziomie 4,6% w latach 2019-2024, wartość luksusowej odzieży i akcesoriów w 2024 roku osiągnie prawie 4 mld złotych. Największy udział w tym segmencie zajmują ubrania (63%), jednak najwyższy wzrost osiągnął segment obuwia, powiększając się o ponad 9% r/r.

Najszybciej rozwijającym się obecnie segmentem rynku dóbr luksusowych są usługi hotelarskie i SPA, które wzrosły o 11,7% r/r. Według szacunków KPMG kategoria usług hotelarskich i SPA w 2024 roku  może osiągnąć wartość 2,2 mld zł, co oznacza wzrost o 58% względem bieżącego roku. Dynamicznie rozwijają się także segmenty luksusowych alkoholi i biżuterii (wzrosty o ok. 8-9% r/r).

- Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w 2019 roku wyniosła 25 mld złotych. Najszybciej rozwijającym się segmentem są usługi hotelarskie i SPA, które według szacunków wzrosły w ubiegłym roku o 12% r/r. Na uwagę zasługuje też kategoria alkoholi, która osiągnęła wartość 1,3 mld zł. Nadchodzące spowolnienie gospodarcze może mieć wpływ na niewielki spadek wzrostu popytu, jednak dzięki rosnącej zamożności i zmianie stylu życia Polaków wydaje się, że rynek dóbr luksusowych mimo wszystko będzie rosnąć. Szacujemy, że w 2024 roku rynek dóbr luksusowych może osiągnąć wartość powyżej 38 mld zł, co stanowiłoby wzrost o 51% względem 2019 roku – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.

Bogaci Polacy najczęściej kupują luksusowe kosmetyki i perfumy

Polacy biorący udział w badaniu KPMG, których miesięczne zarobki przekraczają 20 tys. złotych miesięcznie deklarują, że bogactwo dla nich to przede wszystkim niezależność, prestiż i odpowiedzialność. Z kolei czynnikami, które zdaniem bogatych Polaków pomagają osiągnąć odpowiedni status społeczny są przede wszystkim szczęście (57% wskazań), pochodzenie społeczne (53% wskazań) oraz sprzyjająca sytuacja polityczno-gospodarcza (50% wskazań).

Odpowiednio wysokie zarobki umożliwiają robienie luksusowych zakupów. Zdaniem najlepiej zarabiających Polaków, luksusowe produkty cechują przede wszystkim prestiż marki (66%), unikalność (62% wskazań) oraz jakość i niezawodność (60%). Ankietowani Polacy zarabiający miesięcznie powyżej 20 tys. złotych zadeklarowali, że w ciągu ostatniego roku dokonali zakupów luksusowych perfum (82% wskazań), odzieży i obuwia (71%) lub biżuterii i zegarków (62%). Prawie 2/3 z  nich na zakup luksusowych produktów deklaruje wydatki powyżej 11% swoich rocznych dochodów.

Luksus zaczyna się od 1 tys. złotych – za wino

Dobra luksusowe nie mają jednej, uniwersalnej definicji. Zdaniem wszystkich Polaków, którzy wzięli udział w badaniu KPMG, samochód można uznać za luksusowy jeśli kosztuje powyżej 315 tys. zł. Z kolei 1 m² luksusowego apartamentu wykończonego w najwyższym standardzie to wydatek blisko 30 tys. zł. Zagraniczne wczasy w „luksusie” to wydatek minimum 10,6 tys. zł, a luksusowy wyjazd weekendowy do SPA dla dwóch osób to wydatek rzędu 4 600 zł. W przypadku elementów garderoby, wg respondentów o luksusie można mówić jeżeli damska sukienka kosztuje minimum 3 100 zł, torebka 2 800  zł, a buty 2 100 zł. W przypadku mężczyzn, luksusowy garnitur powinien kosztować minimum 6 600 zł, buty 1 900 zł a zegarek przynajmniej 7 700 zł. Kolacja dla dwóch osób w restauracji – 1 900 zł, a butelka luksusowego wina – 1 000 zł.

Receptą na sukces finansowy zdaniem 81% respondentów jest podjęcie ryzyka. Największe różnice między poszczególnymi pokoleniami badanych są widoczne w przypadku opinii, że każdy ma szansę dobrze zarabiać o ile tylko się postara. Ponad 2/3 przedstawicieli pokolenia millenialsów zgodziło się z tym stwierdzeniem, podczas gdy w grupie najstarszych osób (od 51 lat) odsetek wyniósł 39%.

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram