Franczyza w Polsce

Autor:
Lider w finansach - współpraca franczyzowa w trudnej branży

Foto: Agata Brucko-Stępkowska, Prezes Zarządu Futuro Finance

Tworzenie własnej marki w branży finansowej to jedno z największych wyzwań biznesowych. Decyzja o współpracy w oparciu o system franczyzowy może być ułatwieniem – dzięki gotowej koncepcji działań.

Ważne, by postawić na pewnego partnera i wybrać inwestycję z sukcesem. Jak wygląda budowa nowoczesnego oddziału franczyzowego firmy świadczącej usługi doradztwa finansowego – opowiada Agata Brucko- Stępkowska, Prezes Zarządu Futuro Finance.

Franczyza w branży finansowej nie jest jeszcze tak popularna. Co jest największym wyzwaniem dla franczyzodawcy?

Rzeczywiście, franczyza w Polsce rozwija się w innych obszarach i największe zainteresowanie budzą sklepy spożywcze lub małe biznesy uruchamiane pod wspólnym szyldem. Nie można zapominać o tym, że firma świadcząca usługi doradztwa finansowego musi dysponować systemem ochrony danych osobowych, bezpiecznego przekazywania i archiwizacji dokumentów. Obowiązkowym „wyposażeniem” są też nowoczesne narzędzia, które automatyzują procesy sprzedaży i obsługę klientów.

Branża finansowa rządzi się swoimi prawami – droga do sukcesu w niej jest długa, bo chodzi o zdobycie wiedzy i doświadczenia, a także o stworzenie konkurencyjnej oferty. Potwierdzeniem dobrze obranego kierunku rozwoju jest zaufanie partnerów i klientów. Ważne jest w związku z tym to, by wybrać odpowiedni moment do wkroczenia w ten system i stworzyć dobry plan. To jest prawdziwe wyzwanie.

Kiedy firma jest gotowa, żeby rozpocząć działanie w systemie franczyzowym? Oczywiście chodzi o stabilną sytuację, świadomość biznesową, ale może był taki moment, który zadecydował o tym, że Futuro stworzyło ofertę franczyzową?

Uważam, że ten „moment” trzeba uwzględnić na etapie tworzenia założeń biznesu. Rozwój ogólnopolskiej sieci powinien mieścić się już w pierwszych planach działań własnej firmy. Futuro Finance od początku rozwija się jako firma świadcząca usługi doradcze w nowej, wysokiej jakości. To nie tylko wizja, ale konsekwentna realizacja założeń, wsparta przemyślaną rekrutacją specjalistów, podnoszeniem ich kwalifikacji oraz rozsądnym wprowadzeniem produktów do oferty Futuro Finance. Budowa długofalowych relacji z bankami i klientami to priorytet. Całość została wzmocniona dopasowaną strategią promocji. Moim celem w związku z tym było wypracowanie know-how, które mogło stać się wzorem w branży pośrednictwa finansowego.

Nowa jakość usług to też nowa jakość współpracy franczyzowej. Co jest wyróżnikiem Futuro Finance w tym systemie?

Wspólne działanie w ramach franczyzy z Futuro Finance to możliwość wejścia w branżę finansową jako wiarygodna marka. Franczyzobiorca korzysta z gotowego przepisu na firmę świadczącą usługi doradztwa finansowego, a jednocześnie rozwija sprawdzony biznes z naszym pełnym wsparciem. Dla mnie franczyzobiorcy to prawdziwi partnerzy, którzy mają realny wpływ na rozwój firmy. Dajemy im możliwość pełnej współpracy, opierania się o wiedzę ekspertów Futuro Finance i narzędzia, które umożliwiają tworzenie nowoczesnej
firmy doradczej.

Dlaczego jednak Futuro Finance rozwija system franczyzowy? To lepszy kierunek niż własne oddziały?

Franczyza jest dodatkowym kierunkiem rozwoju firmy, zwłaszcza jeśli celem jest budowa ogólnopolskiej sieci. Oddziały otwieramy w największych miastach wojewódzkich, a działanie w ramach systemu franczyzowego pozwala nam na wkroczenie do mniejszych miast, w których usługi doradztwa finansowego są potrzebne – zwłaszcza te wysokiej jakości. Każdy, kto myśli o swojej firmie, musi poznać własne możliwości i zalety.

Co należy wiedzieć, zanim w ogóle zacznie się rozważać współpracę franczyzową z firmą świadczącą usługi doradztwa finansowego?

Przede wszystkim warto pamiętać, że franczyza w finansach nie oznacza łatwiejszego biznesu na polskim rynku. Owszem, jest obciążona mniejszym ryzykiem niż rozwijanie działalności od zera, opiera się o gotowe know-how, jednak wymaga dużej determinacji i chęci współpracy w ramach systemu. Franczyzobiorca odpowiada za sukces swojego oddziału, dlatego ważne jest to, jak wykorzysta podstawy, które otrzyma od swojego partnera. Poza tym od własnej firmy różni się zasadami, których należy przestrzegać, podejmując współpracę.

Co jest najmocniejszym argumentem, który trafia do franczyzobiorców Futuro Finance? Jak przekonać, czy po prostu zachęcić, ich do współpracy?

Transparentność i jasne zasady współpracy, łącznie z przedstawieniem kosztów – konkretna komunikacja jest dla mniepodstawą budowy relacji i od niej zaczynamy. Większość franczyzodawców nie oferuje w codziennej współpracy sztabu analityków i managerów, którzy angażują się w sprzedaż placówki oraz są z tego rozliczani. Futuro Finance dba o wysoką rentowność placówki partnera, ponieważ deleguje do tego celu swoich specjalistów. Właścicielom naszych dwóch oddziałów franczyzowych inwestycja zwróciła się już w trzy miesiące. To duży sukces, zwłaszcza, że rozwijają biznes w małych miastach, gdzie samodzielnie musieli zbudować wizerunek bezpiecznych, pewnych doradców finansowych.

Co wyróżnia oddziały franczyzowe Futuro Finance? Odniosły spory sukces na początku działania – co o tym zadecydowało?

Sukcesem jest tutaj siła współpracy. Nasi partnerzy wiedzą, jak zarządzać własnym biznesem i świadomie dołączyli do franczyzy finansowej. Już zaznaczyłam, że powodzenie franczyzobiorcy w dużej mierze zależy od niego samego, ale wsparcie franczyzodawcy jest niezbędne. Oddziały franczyzowew Lubinie i Świebodzicach zarządzane są zgodnie z założeniami Futuro Finance, w oparciu o nasze naczelne zasady. W dodatku oferta finansowania jest korzystna dla kredytobiorców.

Czy sukces partnerów franczyzowych wynika z ich wcześniejszego przygotowania do działań w branży finansowej? Odpowiednie wykształcenie może być pomocne w rozumieniu potrzeb firmy świadczącej usługi doradztwa finansowego?

Cenniejsze od wykształcenia jest doświadczenie – zdobywane niekoniecznie w środowisku doradców finansowych. Cechy dobrego partnera franczyzowego są tożsame z wyróżnikami dobrego przedsiębiorcy. Futuro Finance oferuje szkolenia, które pozwalają na zdobycie wiedzy z zakresu bankowości przed otwarciem oddziału oraz w trakcie jego prowadzenia. Franczyzobiorcy korzystają też ze stałego wsparcia naszych analityków finansowych, a główna zasada jest taka, że każdy problem rozwiązujemy wspólnie. Jesteśmy też do stałej dyspozycji partnerów – również jeśli chodzi o rekrutację pracowników do nowego oddziału.

Coraz więcej kobiet tworzy branżę finansową, rozwija usługi w jej obrębie – widać to zresztą na przykładzie Futuro Finance. Franczyza pod kobiecym zarządem ma szansę rozkwitnąć?

Sukces w biznesie nie zależy od płci, ale od predyspozycji, determinacji i dobrego pomysłu. Franczyza jest skierowana do liderów, a wśród nich są i kobiety, i mężczyźni. Są jednak pewne kobiece cechy, które mają znaczenie. Chodzi przede wszystkim o chęć stałego rozwoju i zdolność budowy solidnych, długofalowych relacji. Liczy się też chęć wprowadzania zmian, by stale tworzyć nową, wysoką jakość – czyli to, co jest priorytetem w usługach doradczych. Kobiety czują potrzebę dzielenia się wiedzą i współpracy z ekspertami, a te zdolności powinien mieć każdy dobry przedsiębiorca, działający również w systemie franczyzowym.

Rozmawiała Patrycja Malinowska

Artykuły które powinny Ci się spodobać

Ludzie i biznes
O swoim biznesie opowiadają  Anna Kulec i Bobbys Karampotis.
Autor: / Grudzień 22, 2016
Ludzie i biznes
Krzysztof Tokarz, prezes KG Specjał
Autor: / Maj 3, 2016
Ludzie i biznes

A może te Cię zaciekawią

Aktualności
Autor: / Czerwiec 13, 2018
Aktualności
Aktualności

Prezentacje franczyz

Szkolenia

DLA FRANCZYZODAWCÓW

ZARZĄDZANIE SIECIĄ FRANCZYZOWĄ - 25.09.2018

ROZWÓJ FIRMY POPRZEZ FRANCZYZĘ - 18.09.2018

DLA KANDYDATÓW NA FRANCZYZOBIORCÓW

FRANCZYZA - SPOSÓB NA WŁASNY BIZNES - 27.09.2018

SONDA - MIEJ WŁASNE ZDANIE!

Jakie pytanie jako pierwsze zadałbyś franczyzodawcy podczas rozmowy na temat przystąpienia do sieci?

Jaka jest całkowita kwota inwestycji franczyzobiorcy? - 48.6%
Ile wynosi okres zwrotu z inwestycji? - 27%
Jakie są kary wynikające z umowy franczyzy? - 12.2%
Jakie know-how oferuje franczyzodawca? - 12.2%

Jak kupić franczyzę

Jak zarządzać franczyzą