W podsumowaniu 2024 r. LPP po raz kolejny dowiodło, że ambitne plany rozwojowe mogą iść w parze z wypracowaniem dobrych wyników finansowych.
W minionym roku Spółka otworzyła ponad 660 nowych sklepów, a powierzchnia sprzedażowa sieci zwiększyła się o 23 proc. r/r, z czego największy wzrost liczby salonów zanotowała marka Sinsay. Spółka osiągnęła przychody przekraczające 20 mld zł przy rekordowej dynamice sprzedaży e-commerce na poziomie 31 proc. r/r.
Zysk operacyjny Grupy przekroczył 2,4 mld zł, przy jednoczesnym wzroście nakładów inwestycyjnych do ponad 1,8 mld zł. Największy nacisk położono na rozwój sieci sprzedaży oraz wzmacnianie zaplecza logistyczno-technologicznego, tym samym przygotowując Spółkę na nowy rozdział w strategii biznesowej.
W nowej strategii LPP stawia na mocne przyspieszenie rozwoju Sinsay, który w 2027 roku będzie odpowiadał za 75 proc. przychodów Grupy. Unikalny koncept Sinsay daje Spółce możliwość szybkiego przeskalowania biznesu i podwojenia przychodów do 40 mld zł.
Stworzyliśmy unikalny na rynku koncept biznesowy, przetestowany w najróżniejszych warunkach i gotowy do szybkiej ekspansji. Nie ma drugiej takiej marki jak Sinsay, doskonale wpisującej się w potrzeby klientów z mniejszych miast, którzy chcą nieograniczonego dostępu do estetycznych i funkcjonalnych produktów na wyciągnięcie ręki. Tworzymy nieporównywalną z żadną inną kategorię rynkową Design&Value, co pozwoli nam dotrzeć nawet do 300 mln klientów na 27 rynkach – komentuje Marek Piechocki, prezes zarządu LPP.
Gotowy do szybkiego skalowania koncept Sinsay jest kombinacją dwóch modeli biznesowych: marek odzieżowych i value retailer. Jego unikalność opiera się na połączeniu czterech filarów nowoczesnego handlu: dostępności dobrze zaprojektowanych sklepów, silnego wsparcia oferty online, funkcjonalnego i estetycznego asortymentu oraz korzystnej dla klientów polityki cenowej. W ciągu ostatnich kilku lat LPP testowało i rozwijało ten model w praktyce, w efekcie Sinsay stał się fenomenem w Europie Środkowo-Wschodniej.
Zgodnie z ogłoszoną strategią biznesową, w ciągu najbliższych 3 lat LPP planuje czterokrotnie zwiększyć stacjonarną sieć sprzedaży Sinsay. W 2027 r. liczba sklepów tej marki sięgnie ok. 6000 na 27 rynkach, a cała sieć Grupy wzrośnie do ok. 7500 salonów.
W swojej strategii LPP chce wykorzystać potencjał mniejszych miejscowości, wprowadzając tam nową jakość handlu i odpowiadając na często pomijane potrzeby klientów, którzy oczekują dostępu do szerokiej gamy przystępnych cenowo, markowych produktów oraz nowoczesnych form zakupów. Przeprowadzone przez Spółkę analizy pokazują, że poziom nasycenia rynków w krajach, na których działa Sinsay wynosi obecnie zaledwie 15 proc., co stwarza znaczące możliwości dalszej ekspansji i wzrostu w kolejnych latach. Istotnym elementem strategii rozwoju jest też ewolucja Sinsay w kierunku marki non-garment. Rozszerzenie oferty poza odzież i dostosowanie struktury asortymentu do formatu sklepu oraz lokalnych potrzeb pozwala wykorzystać potencjał mniejszych miejscowości i zwiększyć możliwości sprzedaży. Obecnie produkty nieodzieżowe stanowią już 50 proc. sprzedaży Sinsay, co czyni go sklepem pierwszego wyboru dla całej rodziny.
Koncentrujemy się na mniejszych miejscowościach i wprowadzamy tam nową jakość, która zmienia zasady handlu. Sinsay staje się fenomenem, a każde otwarcie sklepu marki już dzisiaj jest dużym wydarzeniem, które nierzadko zmienia życie lokalnej społeczności. Naszym celem jest, aby Sinsay jako najnowocześniejszy i największy sklep w tego typu lokalizacjach, stał się dla klientów marką pierwszego wyboru, jeśli chodzi o zakupy niespożywcze – komentuje Marcin Piechocki, wiceprezes zarządu LPP, odpowiedzialny za rozwój marki Sinsay.
Przewagą konkurencyjną marki Sinsay jest także najsilniejsza na rynku omnichannelowa platforma sprzedaży, która płynnie łączy świat online i offline oraz zapewnia spójne doświadczenie zakupowe. Ważnym elementem tego ekosystemu jest aplikacja mobilna, z której korzysta już 8 mln użytkowników. Analizy sprzedażowe LPP wskazują, że dzięki możliwości łączenia ścieżek zakupowych sklepów tradycyjnych i e-commerce wzrasta nie tylko częstotliwość dokonywania zakupów, ale również wartość koszyka. Ułatwiony dzięki sprzedaży wielokanałowej dostęp do oferty ma kluczowe znaczenie z perspektywy mniejszych miejscowości, które stanowią główną oś zainteresowania gdańskiej spółki. Spółka zakłada, że napędzające się wzajemnie kanały mają przynieść w perspektywie trzech lat dwukrotny wzrost sprzedaży, a przychody z e-commerce sięgną 10 mld zł.
Spółka opiera swoje plany na wiedzy i doświadczeniu, które zdobywała przez niemal trzy dekady, rozwijając marki Reserved, Cropp, House oraz Mohito. Wypracowane rozwiązania stanowią cenny kapitał, inwestowany obecnie w rozwój marki Sinsay. LPP dysponuje także nowoczesnym zapleczem technologicznym i logistycznym, w tym zaawansowanymi rozwiązaniami automatycznymi i robotycznymi, które znacząco zwiększają efektywność operacyjną. Dzięki sieci zaufanych dostawców i partnerów biznesowych, a także liczącym kilkaset osób zespołom operacyjnym odpowiedzialnym za inwestycje i zarządzanie łańcuchem dostaw, firma zabezpieczyła już ponad 1100 lokalizacji pod nowe sklepy, co potwierdza gotowość do szybkiej ekspansji. Silne zaplecze finansowe i dobra kondycja Grupy LPP tworzą solidne podstawy do dalszych inwestycji w innowacje, rozwój infrastruktury oraz ekspansję na nowe rynki, a także szybki i bezpieczny wzrost wartości Spółki.
W ciągu najbliższych trzech lat zamierzamy nie tylko podwoić nasze przychody do 40 mld zł, ale przede wszystkim zrealizować największą ekspansję handlową w historii polskiego biznesu. Jestem przekonany, że jesteśmy dobrze przygotowani do realizacji tego zadania. LPP przez wiele lat budowało swoją pozycję na rynku i wzmacniało strategiczne obszary. Zwłaszcza ostatni rok był dla nas czasem intensywnych przygotowań. W 2024 r. wypracowaliśmy bardzo solidny zysk operacyjny na poziomie 2,4 mld zł, co daje 19 proc. wzrostu rok do roku patrząc tylko na biznes podstawowy. Spełniliśmy wszystkie założenia finansowe, szczególnie dbając o bezpieczny poziom zadłużenia i dyscyplinę bilansową – komentuje Marcin Bójko, wiceprezes zarządu LPP ds. finansowych.
Prognoza finansowa na koniec 2027 r. przewiduje podwojenie przychodów firmy oraz dwukrotny wzrost zysku operacyjnego EBITDA w por. do 2024 r., a to wszystko przy utrzymaniu bezpiecznego poziomu zadłużenia. Podobnie jak w latach ubiegłych Spółka zamierza konsekwentnie realizować politykę dzielenia się wypracowanym zyskiem z akcjonariuszami.
Wskaźnik | 2024 | 2027 |
Przychody | 20 mld zł | ok. 40 mld zł |
EBITDA (marża) | 4.1 mld zł (21%) | ok. 8 mld zł (18-19%) |
Liczba sklepów ogółem | 2 847,00 | ok. 7500 |
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji