Według najnowszego raportu IDC, polski rynek ERP skurczył się w ubiegłym roku o 23,2 proc. do 197,29 mln dol. Wciąż największym graczem na nim jest SAP, który ma 39,8 proc. rynku. Numerem dwa jest zaś polska firma Comarch z 10-procentowym udziałem.
- Sytuacja gospodarcza powoli się poprawia, ale wciąż jest wiele niepewności. Firmy mają sporo gotówki na kontach, ale wstrzymują się z inwestycjami. Mimo to planujemy w tym roku zwiększyć sprzedaż systemów ERP o 10 procent w stosunku do 2009 roku - powiedział Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarchu.
W jego ocenie, skłonność do zmiany oraz aktualizacji systemów do zarządzania przedsiębiorstwami znacząco wzrośnie na przełomie 2010 i 2011 r. Będzie to związane ze zmianą stawki VAT. - Będzie to impuls dla tych, którzy pracują na danym systemie od kilku lat i już od jakiegoś czasu zastanawiają sie nad jego zmianą tak, by był bardziej dopasowany do najnowszych trendów rynkowych - wyjaśnia Rymarczyk.
Jakie to trendy? Przede wszystkim niezwykle prężny rozwój handlu internetowego. W tym roku sprzedaż przez Internet w Polsce ma osiagnąć wartość 15,5 mld zł (+ 17 proc. wobec 2009 r.), co będzie stanowiło ok. 5 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej w naszym kraju. Najchętniej przez Internet kupujemy sprzęt RTV i AGD (27,6 proc.), produkty z kategorii dom i ogród (14,3 proc.) oraz komputery (10,9 proc.). Do czołówki dołączają już nawet branże, w których do niedawna sprzedaż internetowa była minimalna jak np. odzież (6,4 proc.).
- W dobie współistnienia dwóch kanałów sprzedaży – tradycyjnego i elektronicznego, duże znaczenie ma sposób komunikacji firmy z klientem. Dynamiczne otoczenie biznesowe wymaga nowego podejścia do sprzedaży, polegającego na jednoczesnym wykorzystaniu różnych form handlu: sklepu internetowego, portali aukcyjnych, platformy B2B, sprzedaży „vanselling” (sprzedaż bezpośrednia - przyp. red.) czy sprzedaży tradycyjnej. Aby skutecznie prowadzić rownoległą sprzedaż za pośrednictwem wielu kanałow, bezcenne staje się wsparcie procesów przez narzędzia informatyczne - mówi Kamil Góral, dyrektor Centrum Rozwoju Biznesu Comarch ERP.
Kolejnym nowym trendem jest rosnące znaczenie social media, w tym przede wszystkim Facebooka w procesie pozyskiwania klientów. Cały czas duże znaczenie mają też programy lojalnościowe, które jednak powinny być tak skonstruowane, by dawać właścicielowi sklepu maksymalnie dużo informacji o kliencie oraz dostarczać mu rozwiązań pozwalających zwiększyć częstotliwość wizyt klienta oraz wartość robionych przez niego zakupów. Należy także wykorzystywać możliwości oddziaływania na klienta za pomocą atmosfery w sklepie (odpowiednio dobrana muzyka czy zapach).
Nowoczesny sklep, sklep przyszłości według Comarchu to taki, który kompleksowo obsługuje wszystkie procesy zachodzące w firmie z branży detalicznej, począwszy od obsługi klienta, a kończąc na procesach wewnętrznych. Ciekawym, nowatorskim rozwiązaniem może być zaprezentowany na konferencji niekonwencjonalny sposób obsługi z wykorzystaniem multimedialnej lady Microsoft Surface - urządzenia pełniącego rolę doradcy klienta (może wyświetlić wszystkie informacje o interesującym go produkcie, zaprezentować sposób jego użycia, a także zaproponować zakup podobnych produktów itp.).
Comarch wdrożył już swoje rozwiązania dla branży retail w ponad 70 tys. firm w Polsce i na świecie. Są wśród nich sieci franczyzowe takie jak np. Heavy Duty, Yves Rocher czy Partner RTV AGD.
Konferencja "Sklep przyszłości. Comarch Retail Innovation Center" była objęta patronatem medialnym przez portal FranczyzawPolsce.pl.
Joanna Cabaj - Bonicka