Foto: freeimages.com
Połowa Polaków (51%) przyznaje, że lepiej ocenia firmy zaangażowane w sponsoring niż te, które działań sponsoringowych nie prowadzą. Co trzeci badany deklaruje, że chętniej kupiłby produkt firmy będącej sponsorem niż takiej, która sponsorem nie jest - wynika z badania Sponsoring Monitor 2014 ARC Rynek i Opinia.
Dyscyplinami sportu, w których sponsor jest najbardziej zauważalny są: piłka nożna, siatkówka oraz skoki narciarskie.
Kibice sportowi dostrzegają sponsorów i w większości przypadków potrafią ich wskazać w ramach poszczególnych dyscyplin. Uczestnicy wybranych zawodów sportowych najczęściej zauważyli sponsora piłki nożnej (44% wskazań), siatkówki (33%) oraz skoków narciarskich (24%).
Największym zwycięzcą działań sponsoringowych został w ubiegłym roku Plus - jest to jedyna marka zauważona przez ponad połowę respondentów kibicujących danej dyscyplinie sportowej. W tegorocznym badaniu jako sponsor po raz pierwszy wymieniana jest polska marka odzieży 4F. Kojarzona była ona przede wszystkim z takimi dyscyplinami jak łyżwiarstwo szybkie (11% wskazań), skoki narciarskie (10%) a także narciarstwo biegowe (6%).
W wynikach wyraźnie widać, że najbardziej zauważalni są sponsorzy tytularni: T-Mobile w przypadku piłki nożnej, Plus i Orlen w przypadku siatkówki, czy Tauron, jeśli chodzi o koszykówkę. Firmy sponsorujące najwyższą klasę rozgrywkową mają stosunkowo lepszą ocenę w przypadku sponsorów reprezentacji i poszczególnych zawodów.
Czołówka najbardziej znanych sportowców pozostaje niezmienna. Nadal najbardziej znanym sportowcem jest Adam Małysz.
- Mimo że, Adam Małysz zachowuje swoją pozycję lidera jako najbardziej znany polski sportowiec, to jednak wyraźnie widać, zwłaszcza w przypadku znajomości spontanicznej, że różnica procentowa między nim a Justyną Kowalczyk i Robertem Lewandowskim jest wręcz symboliczna. Można się spodziewać, że już w kolejnej fali badania pałeczkę pierwszeństwa przejmie inny sportowiec - mówi Michał Piechocki z ARC Rynek i Opinia.
Fenomenem pod względem rozpoznawalności jest Piotr Żyła. Pomimo braku wyraźnych sukcesów sportowych jest postacią barwną i rozpoznawalną. Jego zdjęcie jest częściej rozpoznawalne (w 64%) niż fotografia Kamila Stocha (61%).
Sportowcami najczęściej kojarzonymi z obecnością w reklamie byli: Robert Lewandowski (38% respondentów widziało reklamy z tym sportowcem), Agnieszka Radwańska (31%) i Justyna Kowalczyk (23%).
INK