Kurierzy złapali wiatr w żagle

Data dodania: 18 lipca 2016
Kategoria:
Foto: pixabay.com

Do końca tej dekady wartość detalicznego e-handlu podwoi się i będzie miała blisko dziesięcioprocentowy udział w całym handlu detalicznym. To właśnie e-commerce w głównej mierze odpowiada za wzrost popularności usług dostawczych, napędzając rozwój rynku firm kurierskich.

Szacowany na 5 mld zł rynek usług kurierskich w Polsce jest zaliczany do jednego z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki, który bardzo dobrze prezentuje się na tle innych krajów Europy. Jak podaje Poczta Polska, w rynku kurierskim specjalizuje się 97 operatorów. W 2014 roku firmy kurierskie, liczone razem z Pocztą Polską, obsłużyły 194,46 mln przesyłek, co dało 2708,12 mln zł przychodu (w stosunku do roku 2013 był to wzrost przychodów o 18,23%). Według szacunków Instytutu Pocztowego w najbliższych latach liczba realizowanych przesyłek będzie rosła w dwucyfrowym tempie.

Perspektywy na rynku powodują, że konkurencja wśród operatorów się zaostrza. Obecnie do 10 największych, wśród których jest Poczta Polska należy 86,44% udziałów pod względem ilości i 95,11% udziałów pod względem wartości rynku usług kurierskich. Liderem pod względem ilości obsłużonych przesyłek jest DPD (firma ma 29% udziałów w rynku kurierskim). Drugim graczem jest Poczta Polska obsługująca już prawie jedną piątą rynku. Trzecie miejsce z udziałami na poziomie 14% zajmuje UPS, czwarte DHL – 12%, a wielką piątkę zamyka GLS mający 10% udziałów.

ROSNĄ SIECI FIRM KURIERSKICH

Rynek rośnie, konkurencja też. Szansę na rozwój w tym sektorze widzą firmy będące brokerami usług kurierskich. Niektóre decydują się na rozwój poprzez franczyzę. Największą z nich jest Epaka z blisko 200 oddziałami. W ocenie Dariusza Chornickiego, prezesa zarządu Epaka.pl koniunktura na rynku usług kurierskich jest bardzo dobra. – Odzwierciedla to rosnąca liczba obsługiwanych zleceń, a także przychody spółki. Działamy na terenie całego kraju. Zainteresowanie współpracą z nami jest duże. Do końca I kwartału tego roku do sieci dołączy około 20 nowych partnerów. Pomocne w rozwoju firmy jest wsparcie Urzędu Pracy, z którego pozyskujemy dofinansowanie do szkoleń dla franczyzobiorców Epaki. Uważam, że branża usług kurierskich ma przed sobą znakomite perspektywy rozwoju. Jedyny minus, o którym mogę teraz wspomnieć to jest to, że In Post przegrał przetarg na obsługę przesyłek sądowych. Przez co jest spadek obsługi listów awizowanych. Nie przeszkadza to jednak w dalszym rozwoju sieci – zaznacza Dariusz Chornicki.

Firma planuje, że do 2017 roku będzie mieć 300 placówek. Istotnym graczem jest także Ship Center, której sieć liczy ponad 40 placówek. Łukasz Osyra, manager ds. rozwoju sieci zaznacza, że firma działa nie tylko jako broker. Oferuje także usługi poligraficzne i wirtualne biuro. Konkurencyjną ofertę ma Mail Boxes Etc. (MBE). Spółka specjalizuje się w krajowych i zagranicznych przesyłkach kurierskich. Zajmuje się też pakowaniem i zabezpieczaniem przesyłek, projektowaniem graficznym, drukiem cyfrowym i wielkoformatowym, wynajmem skrytek adresowych z możliwością rejestracji działalności gospodarczej pod adresem MBE oraz sprzedażą artykułów biurowych. Do końca tego roku MBE planuje zarządzać siecią 40 oddziałów. W ciągu najbliższych czterech lat pod tym szyldem ma działać łącznie 100 punktów. Będą one stanowić część jednej z największych sieci punktów usługowych B2B w Europie liczącej w 2015 roku 1550 specjalistycznych placówek.

INTERNAUCI WPŁYWAJĄ NA ROZWÓJ USŁUG

Z jej oceną zgadzają się przedstawiciele firm kurierskich. Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska uważa, że największy wpływ na rozwój całego sektora ma e-commerce i rozwój sklepów internetowych. Jeszcze do niedawna przeważali klienci biznesowi, którzy wysyłali przesyłki innym klientom biznesowym, natomiast teraz rośnie liczba sprzedawców internetowych, którzy wysyłają produkty do osób prywatnych. Jednym z największych wyzwań dla firm kurierskich jest czas i forma dostawy towaru. Standardem już jest, że towar dostarcza się następnego dnia od przyjęcia zamówienia. Z kolei barierą jest forma płatności. Pod tym względem polski rynek usług kurierskich jest specyficzny. W odróżnieniu od innych krajów najczęściej wybieraną formą płatności jest zapłata gotówką przy odbiorze towaru. To komplikuje proces dostarczenia przesyłki.

Mimo tego rynek jest w dynamicznej fazie rozwoju z uwagi na to, że detaliczny e-handel jest stabilnie rozwijającym się kanałem sprzedaży. W 2015 roku jego wartość przekroczyła 30 mld zł. Szacuje się, że do końca dekady ta wartość jeszcze się podwoi. Stać za tym będą klienci indywidualni i odbiorcy zagraniczni, którzy napędzą rozwój rynku firm kurierskich.

Irina Nowochatko-Kowalczyk

Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram