Kurczy się rynek handlu detalicznego - mniej niezależnych sklepów

Autor: Redakcja
Data dodania: 23 lutego 2016
Kategoria:
Foto: freeimages.com
Spada liczba niezależnych sklepów.

W 2015 roku utrzymało się tempo spadku liczby sklepów detalicznych. Zmalała ona do mniej niż 300 tys.

Według opracowania firmy Bisnode Polska dla DGP, na przestrzeni ostatnich pięciu lat ubyło prawie 50 tys. placówek. Największy wpływ na zmniejszenie się liczby placówek było zamykanie niezależnie działających sklepów odzieżowych, które są sukcesywnie wypierane przez sieci międzynarodowe. Zwłaszcza że co roku w Polsce pojawiają się nowe marki.

W ubiegłym roku zadebiutowało ich prawie 20. Do tego przybywa tych, które decydują się na ekspansję w coraz mniejszych miastach, zdominowanych do tej pory przez niezależnie działające sklepy. W wyniku tego od 2010 roku ubyło ponad 18% sklepów z ubraniami.

Natomiast w ujęciu procentowym największy spadek dotyczy sklepów owocowo-warzywnych. Ten segment skurczył się w ostatnich pięciu latach o ponad 30%, do 3,5 tys. W ubiegłym roku ubyło 7% warzywniaków. W związku z zawirowaniami na rynku książki spada też liczba księgarni. W ubiegłym roku ich liczba zmniejszyła się o 5,3%, do niecałych 5 tys.

Spadła też liczba sklepów spożywczych – o 3,8% w ostatnim roku, a o ponad 20% w ostatnich pięciu latach. Obecnie zakupy można robić w 72,9 tys. sklepów spożywczych. Bisnode Polska podkreśla m.in., że ograniczaniu liczby placówek handlowych sprzyja rozwój sprzedaży internetowej.

W 2015 roku przybyło prawie 2,3 tys. sklepów internetowych, w roku 2014 ten rynek wzbogacił się o blisko 1,6 tys. sklepów – podkreśla Tomasz Starzyk, analityk Bisnode Polska.

Są jednak takie sklepy, których prowadzenie jest ciągle opłacalne. Na pierwszym miejscu jest sprzedaż alkoholi. Ubiegły rok przyniósł kolejny wzrost monopolowych – o 0,3%, do 5,7 tys. W ostatnich pięciu latach ich liczba wzrosła o 48%. W przyszłości dynamika może jednak osłabnąć. Samorządy wypowiadają sklepom z alkoholem wojnę poprzez ograniczenia w wydawaniu zezwoleń.

Nieznacznie rośnie liczba sklepów motoryzacyjnych (części, akcesoria) – w ostatnim roku o 0,2%, do ponad 17,2 tys. W 2015 roku wzrosła też liczba sklepów rowerowych i sportowych, dla hobbystów i z wyrobami medycznymi (ortopedycznymi).

 

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 28 września 2022
Analiza założeń do projektu ustawy o umowie franczyzy
Data dodania: 2 września 2022
Piękno i pieniądze
Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram