Kto w tym roku uruchomi najwięcej sklepów?

Autor: Redakcja
Data dodania: 24 marca 2010
Kategoria:
supermarketPortal FranczyzawPolsce.pl przeanalizował zapowiedzi kilkunastu franczyzowych sieci spożywczych. Czy jest szansa na przyspieszenie konsolidacji rynku?

Najambitniejsze plany oczywiście należą do największych. Sieć ABC należąca do Eurocashu zapowiedziała, że przyłączy w tym roku ok. 500 placówek. Wydaje się to jak najbardziej realne, zważywszy na to, że w ubiegłym roku przybyło jej 606 sklepów. Podobny format sklepów należący do Emperii – Groszek – chce zamknąć ten rok z wynikiem 1400 placówek, a więc o ok. 280 sklepów większy. Jednym z liderów rozwoju pozostanie także Żabka – w planach ma 300 nowych sklepów, więc na koniec 2010 r. będzie ich ok. 2450. Sieci Euro Sklep i Rabat Detal planują pozyskać po 100 nowych placówek, co oznacza, że pierwsza z nich zakończy rok z liczbą ok. 730 sklepów, a druga – ok. 600.

Sklepy_2010

Warto jednak zauważyć, że liczba niezależnych sklepów działających na polskim rynku powoli topnieje także dzięki mniejszym, zazwyczaj regionalnym sieciom budowanym przez samych kupców. Wiele z nich także liczy na spore przyrosty liczby placówek w tym roku. Dobrym przykładem jest Koniczynka, która zaczęła rozwijać się w 2008 roku. W ubiegłym roku przyłączyła blisko 100 placówek i zakończyła rok z wynikiem 126 sklepów, na koniec bieżącego chce mieć 180 w całej Polsce. Koniczynka dopuszcza wiele form współpracy i jest bardzo elastyczna jeśli chodzi o wymagania wobec partnerów. - Sieć sklepów Koniczynka równolegle pozyskuje partnerów biznesowych prowadzących niezależne placówki detaliczne, na tak zwanej miękkiej franczyzie oraz osoby gotowe do uruchomienia w pełni przez nas przygotowanego nowego obiektu i prowadzenie go pod naszą marką na zasadach standardowej twardej franczyzy. Wybór w pełni należy do naszych partnerów – informuje Magdalena Birkowska z firmy Detal Holding, która rozwija sieć.

Różne formy nawiązywania współpracy z nowymi sklepami przewiduje też Hitpol.- Nastawiamy się na pozyskiwanie do sieci działających niezależnie placówek oraz pozyskiwanie inwestorów gotowych do zainwestowania w zupełnie nowy obiekt i rozpoczęcia działalności pod marką Hitpol. Planujemy także w przyszłości otwarcie sklepu własnego jako placówki wzorcowej sieci Hitpol – informują przedstawieciele sieci. Liczba sklepów działających pod tą marką w ubiegłym roku zbliżyła się do 100, a w tym roku ma wynieść 120. Stabilne tempo wzrostu – plus 40 sklepów rocznie – chce utrzymać sieć Sezamek, co oznacza, że na koniec tego roku będzie miała ona już 200 placówek, przy czym zainteresowana jest wyłącznie pozyskiwaniem do współpracy działających niezależnie sklepów.

O 50 placówek swoją sieć planuje w tym roku powiększyć Chata Polska.  Jeśli plan zostanie zrealizowany, będzie miała na koniec tego roku 280 sklepów. - Będziemy intensyfikować otwarcia sklepów własnych oraz pozyskiwać do sieci niezależne placówki, ale jesteśmy otwarci na propozycje współpracy od innych operatorów franczyzowych – mówi Marcin Fijoł, dyrektor ds. marketingu w Chacie Polskiej. Poruszona przez niego kwestia pozyskiwania do współpracy całych sieci handlowych jest niezwykle istotna dla procesu konsolidacji polskiego rynku FMCG. Bez przejęć jeszcze przez długie lata pozostanie on rozdrobniony. Tego typu ruchów wciąż jest jednak jak na lekarstwo. Z tych, które miały miejsce w ostatnim czasie, warto tylko wymienić przejęcie 300 sklepów Stowarzyszenia Kupców Razem z Lubelszczyzny przez Lewiatan oraz przejęcie 25 marketów Billa przez E.Leclerc.

Joanna Cabaj - Bonicka
jcabaj@arss.com.pl

Dołącz do newslettera

Pozostałe artykuły - Aktualności

Data dodania: 11 sierpnia 2022
Ponad połowa Polaków akceptuje pracę na czarno
Data dodania: 10 sierpnia 2022
Sieć Duży Ben ma już 250 sklepów
Data dodania: 9 sierpnia 2022
Franczyza czy własny biznes?
Data dodania: 8 sierpnia 2022
Franczyza na niepewne czasy

zobacz więcej

Data dodania: 12 lipca 2022
Pomysły na biznes w domu
Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram