Choć większość Polaków pracuje na umowę o pracę, to młodzi ludzie nie przywiązują się bardzo do tej formy zatrudnienia. Do założenia własnego biznesu najbardziej skłania poczucie niezależności.
Z badania fundacji wynika, że 78% spośród pracujących Polaków ma umowę o pracę, która jest jednocześnie najbardziej pożądaną formą zatrudnienia – zadowolonych z tego faktu jest 95% etatowców. Zdecydowanie mniej popularne są umowy cywilnoprawne, które ma 12% badanych i własna działalność gospodarcza – prowadzi ją co dziesiąty respondent.
Co ciekawe, aż 85% posiadających jednoosobową działalność gospodarczą jest z takiej formy zatrudnienia zadowolona. Inaczej ma się sytuacja z tzw. śmieciówkami taką formę zatrudnienia preferuje jedynie co czwarty pracujący. Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, tworząc raport „Młodzi a rynek pracy”, sprawdziła też, jakie plany zawodowe mają studenci wkraczający na rynek pracy.
Raczej bez niespodzianek, większość Polaków ceni sobie poczucie bezpieczeństwa, jakie daje im umowa o pracę. Są zadowoleni z tego, że to pracodawca opłaca za nich ZUS i daje płatny urlop. Wady takiej umowy to przede wszystkim wysokie składki obniżające pensję i brak elastyczności – mówi Krzysztof Kaczmar, prezes zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Zaskakiwać może wysoki procent osób prowadzących własną mikrofirmę, którzy są zadowoleni z takiej formuły zatrudnienia.
Wyłącznie o etacie myśli tylko 60% studentów, 14% planuje własny biznes, a 12% chciałoby połączyć obie te formy. O ile etat z poczuciem bezpieczeństwa łączy 66% Polaków, wśród studentów opinię tę podziela zaledwie 39% z nich. Z kolei do założenia własnego biznesu młodych najbardziej skłania poczucie niezależności (80%).
Dla młodych ludzi ważna jest też możliwość realizacji własnych planów i osiągnięcie w życiu sukcesu. Mają też jednak wiele obaw.
Młodzi ludzie są optymistycznie nastawieni do prowadzenia własnego biznesu, potrzebują jednak pomocy instytucjonalnej. 28% przyszłych przedsiębiorców przyznaje, że najważniejsze jest wsparcie finansowe – podkreśla Sławosz Sawicki, dyrektor ds. koordynacji projektów strategicznych, Citi Handlowy.