Kradzież pieniędzy z konta internetowego może przydarzyć się każdemu. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Musimy natychmiast powiadomić o tym bank. Instytucja sprawdzi, czy rzeczywiście z naszego konta zniknęły środki i pomoże nam je odzyskać. Co, jeśli za kradzież pieniędzy odpowiada pracownik banku, w którym mamy rachunek?
Kradzież pieniędzy z konta internetowego - gdzie ją zgłosić?
Coraz rzadziej przechowujemy większą gotówkę w domu. Wygodniej i bezpieczniej jest umieścić ją na rachunku bankowym. Technologia jednak czasem zawodzi. Co należy więc zrobić w przypadku kradzieży pieniędzy z konta internetowego?
Pierwszą ważną czynnością jest sprawdzenie, czy pieniądze rzeczywiście zniknęły. Być może zapomnieliśmy o dokonanej płatności np. za pożyczkę w pozyczkaok.pl lub przelewie automatycznym. Jeśli powinniśmy mieć na koncie pieniądze, należy zgłosić zajście:
– w banku;
– na policji.
Istnieją również serwisy internetowe, w których możemy zgłosić incydent, poświadczając go. Taką platformą jest np. incydent.cert.pl. Strona działa zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1560).
Pamiętajmy, że art. 50 ustawy Prawo bankowe mówi o tym, że bank musi dołożyć wszelkich starań, aby pomóc nam odzyskać pieniądze. W praktyce bywa jednak różnie. Według art. 56 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych, bank ma prawo wykonać transakcję płatniczą tylko w przypadku autoryzacji tej transakcji przez płatnika. W razie wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, ma obowiązek dokonania zwrotu kwoty transakcji niezwłocznie oraz przywrócenia stanu poprzedniego rachunku.
Kradzież pieniędzy z konta bankowego przez pracownika banku
Banki powinny dołożyć wszelkich starań i chronić środki powierzone im przez klientów. Coraz częściej słyszy się jednak o finansowych kradzieżach, do których doszło przez pracowników instytucji. Czy bank odpowiada za kradzież pieniędzy z konta bankowego przez pracownika banku?
Gdy w mediach pojawiła się sprawa pewnej klientki, która została okradziona przez pracownika banku, Sąd Najwyższy wydający wyrok w sprawie stwierdził, iż bank odpowiada względem klientów za szkody wyrządzone klientom przez swoich pracowników, nawet jeśli w chwili popełnienia przestępstwa, pracownik nie był już dalej zatrudniony przez bank. Oznacza to, że jeśli nasze pieniądze znikną za sprawą działania osoby trzeciej współpracującej w dowolnym czasie z bankiem, instytucja musi dołożyć wszelkich starań, aby pieniądze do nas wróciły.
Odpowiedzialność banku za kradzież z konta
Banki do tej pory niechętnie pomagały w odzyskaniu utraconych środków. Mogły jedynie zablokować konto bankowe na wniosek właściciela. Ten musiał sam wystąpić do adresata przelewu z prośbą o jego zwrot. Było to bardzo trudne, ponieważ ze względu na obowiązujące przepisy RODO, bank nie może udzielać informacji o osobach trzecich. Skontaktowanie się więc z osobą, która posiada nasze pieniądze, jest wręcz niemożliwe.
W ubiegłym roku znowelizowano kodeks wykroczeń. W związku z tym za przestępstwo uznaje się kradzież powyżej 500 zł. Poniżej tej wartości mówi się jedynie o wykroczeniu, za które grozi wyłącznie grzywna. Dzięki zmianie przepisów, odzyskanie skradzionych z konta internetowego pieniędzy, jest znacznie łatwiejsze. Niestety, jeśli z naszego rachunku ROR zniknęła niewielka kwota, bank niechętnie pomoże.
Reklamacja do banku o zwrot pieniędzy - kiedy należy ją złożyć?
Jeśli zgłosiliśmy kradzież pieniędzy do banku, instytucja ma obowiązek zwrócić nam skradzione pieniądze. Na działanie ma czas do końca dnia roboczego od stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub zgłoszenia przez nas faktu. Jeśli bank nie odda nam środków, musimy złożyć specjalny dokument. Jest nim reklamacja do banku o zwrot pieniędzy.
Bank musi rozpatrzyć nasz wniosek. Na wydanie decyzji ma 15 dni od momentu przekazania dokumentu. Jeśli nasze podanie zostanie pozytywnie rozpatrzone, otrzymamy na konto zwrot gotówki. Wstrzymanie zwrotu możliwe jest tylko wtedy, gdy bank ma uzasadnienie co do tego, że jesteśmy winni oszustwa.
Jeśli po kradzieży pieniędzy z konta bankowego mamy zablokowany rachunek, nie musimy się martwić. Istnieją firmy, które oferują szybkie pożyczki bez weryfikacji konta. Oznacza to, że nie będziemy musieli wykorzystywać rachunku do potwierdzenia danych, a zastrzyk gotówki otrzymamy w oparciu o inne informacje.
Kiedy zwrot pieniędzy z banku?
Bank rozpatrując naszą reklamację musi sprawdzić, czy rzeczywiście padliśmy ofiarą oszusta. Jeśli instytucja udowodni, że wina zajścia leży po naszej stronie, nie odzyskamy pieniędzy. Co więcej, sprawa zostanie zgłoszona na policję. W jakich jeszcze sytuacjach nie odzyskamy pieniędzy z kradzieży z konta?
– jeśli nie zgłosiliśmy niezwłocznie kradzieży środków finansowych z rachunku bankowego;
– jeśli nie korzystaliśmy z konta zgodnie z zasadami ustalonymi w umowie bankowej;
– jeśli nie chowaliśmy bezpiecznie naszych danych i wskutek tego osoba trzecia stała się ich posiadaczem.
Dołącz do newslettera
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji