Dobrze dobrana kolorystyka wnętrza ma fundamentalne znaczenie w procesie wizualizacji całego punktu sprzedaży. Kolor stanowi 80% prezentacji całego wnętrza. Użycie odpowiednich barw jest niezbędne do przyciągnięcia uwagi klientów.
Dobrze dobrana kolorystyka wnętrza ma fundamentalne znaczenie w procesie wizualizacji całego punktu sprzedaży. Kolor stanowi 80% prezentacji całego wnętrza. Użycie odpowiednich barw jest niezbędne do przyciągnięcia uwagi klientów. Tworząc projekt aranżacji wnętrza, trzeba pamiętać o istocie koloru, o podstawowych pojęciach i znaczeniu barw. Barwy również odgrywają znaczącą rolę przy tworzeniu ekspozycji. Odpowiednie przedstawienie produktów zgodnie z zasadami kolorystyki dostarcza klientowi przyjemnych wrażeń oraz motywuje do zakupu.
Podstawowe pojęcia:
Podstawowe znaczenie kolorów:
Istnieją różnorakie schematy kolorystyczne z których korzystają Visual Merchandiserzy. Schematy kolorystyczne są ściśle związane z kołem barw. W projekcie barwy można łączyć ze sobą na wiele sposobów w zależności od ich waloru i intensywności.
Koło barw:
Schemat monochromatyczny: jest to schemat zbudowany przy użyciu tylko jednej barwy. Użycie odcieni jasnych lub ciemnych tylko jednej barwy i uwydatnienie ich za pomocą kolorów neutralnych (czerń, biel), daje efekt wizualnej elegancji przyciągającej wzrok klienta. Efekt wizualny można wzmocnić różnorodnością wykorzystanych w projekcie faktur.
Schemat z kolorystyką sąsiadującą: Schemat bazujący na ułożeniu produktów w oparciu o ułożenie kolorów sąsiadujących w kole barw jest bardzo popularne, daję możliwość przedstawienia różnorodnych kolorystycznie towarów w jednej ekspozycji.
Schemat z kolorami dopełniającymi: Kolejnym schematem wykorzystywanym przy rozmieszczaniu asortymentu lub planowaniu kolorystyki punktu sprzedaży jest schemat z ułożeniem dwóch kolorów, leżących naprzeciw siebie w kole barw. Jeśli takie kolory umieści się obok siebie da to wrażenie intensywności każdego z tych kolorów i przyciągnie wzrok klienta. Doskonałym przykładem takiego kolorystycznego rozwiązania jest dekoracja Bożonarodzeniowa spotykana w oknach wystawowych w okresie przedświątecznym. Czerwony płaszcz Mikołaja na tle zielonych choinek dają nasycony obraz koloru.
Schemat z rozbiciem koloru dopełniającego: Interesujący efekt kolorystyczny można uzyskać łącząc ze sobą kolor podstawowy z kolorami leżącymi po przeciwnej stronie koła barw (np. żółty, czerwono fioletowy i niebieskofioletowy). Uatrakcyjnienie tego rozwiązania to użycie kolorów o różnej intensywności.
Schemat z dwoma parami kolorów dopełniających: Schemat ten jest rozszerzeniem schematu z kolorami dopełniającymi. Obejmuje on dwie pary kolorów. By nie powstał chaos wizualny warto wykorzystać jedną z tych barw jako dominantę ( kolor główny w ekspozycji) a inne użyć jako barwy uzupełniające.
Schemat kolorów tworzących trójkąt: Schemat ten obejmuje wykorzystanie trzech kolorów z palety barw, które po połączeniu ze sobą linią prostą utworzą trójkąt równoboczny (np. żółty, czerwony, niebieski). Uatrakcyjnienie tego rozwiązania kolorystycznego to stworzenie dominanty lub zastosowanie różnorodności nasycenia barw.
Wybór kolorów przy tworzeniu ekspozycji uzależniony jest przede wszystkim od kategorii, rodzaju, wyglądu, wielkości towaru od tego, jaki efekt chcemy uzysk i trendów kolorystycznych panujących w danym sezonie.
Sabina Kobus
Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.
Dołącz do newslettera
Pozostałe artykuły - Poradniki dla franczyzodawców
Ważne linki
Na skróty
Katalog franczyz
Kwoty inwestycji