Kolor w Visual Merchandisingu

Data dodania: 11 lutego 2008

Dobrze dobrana kolorystyka wnętrza ma fundamentalne znaczenie w procesie wizualizacji całego punktu sprzedaży. Kolor stanowi 80% prezentacji całego wnętrza. Użycie odpowiednich barw jest niezbędne do przyciągnięcia uwagi klientów.

Dobrze dobrana kolorystyka wnętrza ma fundamentalne znaczenie w procesie wizualizacji całego punktu sprzedaży. Kolor stanowi 80% prezentacji całego wnętrza. Użycie odpowiednich barw jest niezbędne do przyciągnięcia uwagi klientów. Tworząc projekt aranżacji wnętrza, trzeba pamiętać o istocie koloru, o podstawowych pojęciach i znaczeniu barw. Barwy również odgrywają znaczącą rolę przy tworzeniu ekspozycji. Odpowiednie przedstawienie produktów zgodnie z zasadami kolorystyki dostarcza klientowi przyjemnych wrażeń oraz motywuje do zakupu.

Podstawowe pojęcia:

  • INTENSYWNOŚĆ BARWY: Nasycenie lub czystość koloru opisuje się mianem intensywności. Intensywność to cecha koloru opisująca barwę w kategoriach „żywy” lub „matowy”
  • BARWY PASTELOWE: Barwy jasne, łagodne, spokojne, niekrzykliwe, niejaskrawe, nieintensywne, często zawierające dużą domieszkę bieli. W skład barw pastelowych wchodzą zarówno barwy czyste jak i zmieszane.
  • BARWY MATOWE: Barwy pozbawione połysku, o małej intensywności koloru.
  • WALOR: Jasność barwy, natężenie światła (ilość jasności i ciemności), jaka zawarta jest w tonie kolorystycznym. Ułożenie obuwia walorami- od ciemnej barwy do jasnej.
  • BARWY DOPEŁNIAJĄCE: Pary barw, które połączone z sobą w równych proporcjach dają (w zależności od metody łączenia) - czerń, biel, lub szarość. Barwy dopełniające to pary barw dopełniające się do achromatyczności. Achromatyczność – bezbarwność w rozumieniu braku dominanty jakiejkolwiek barwy, a więc coś, co może być białe, szare lub czarne. 
  • BARWY PODSTAWOWE: zestaw czterech barw (czerwony, niebieski, żółty, zielony), których nie można uzyskać poprzez mieszanie innych. Zmieszanie barw podstawowych w odpowiednich proporcjach pozwala na uzyskanie każdej innej barwy.
  • BARWY POCHODNE: Barwy drugorzędowe, zwane także pochodnymi, są barwami otrzymywanymi przez zmieszanie ze sobą dwóch barw pierwszorzędowych (podstawowych) w danym modelu koloru.
  • BARWY CIEPŁE: subiektywne określenie barw przesuniętych w widmie barwnym w stronę czerwieni. Określenie to może być bezwzględne (dotyczyć wyłącznie odcieni czerwieni, pomarańczu i żółci) jak i względne: może dotyczyć właściwie każdej barwy chromatycznej bardziej przesuniętej w stronę czerwieni niż barwa subiektywnie odbierana jako "czysta". Np. zieleń o odcieniu oliwkowym jest uznawana za ciepłą, a o odcieniu szmaragdowym – za zimną, przy czym to przyporządkowanie może się znacznie różnić w zależności od indywidualnych cech percepcji obserwatora. Barwy ciepłe posiadają domieszkę koloru żółtego.
  • BARWY ZIMNE: subiektywne określenie barw przesuniętych w widmie barwnym w stronę fioletu. Określenie to może być bezwzględne (dotyczyć wyłącznie odcieni fioletu, błękitu i zieleni), jak i względne: może dotyczyć właściwie każdej barwy chromatycznej bardziej przesuniętej w stronę fioletu niż barwa subiektywnie odbierana jako "czysta". Barwy zimne posiadają domieszkę szarego.
  • BARWY O WŁAŚCIWOŚCIACH PRZYBLIŻAJĄCYCH: barwy ciepłe, pomarańcze, czerwienie mają właściwości, które optycznie przybliżają dany przedmiot.
  • BARWY O WŁAŚCIWOŚCIACH ODDALAJĄCYCH: barwy zimne zielony, niebieski mają właściwości optycznie oddalające dany przedmiot.
    Przy aranżacji wnętrza należy uwzględnić również psychologiczny wpływ koloru, aby stworzyć przyjaźnie emocjonalne wnętrze, pobudzające klienta do zakupu.
    Barwy mają duży wpływ na emocje człowieka. Większość ludzi odczuwa zmiany nastroju pod wpływem danego koloru. Ludzie przypisują danym barwą symboliczne znaczenie np. błękitny kojarzy się ze spokojem, pomarańczowy z ciepłem a purpura jest symbolem władzy. Są to ogólnie znane symboliki kolorów, dzięki którym łatwo wywołać u klienta daną reakcję.

Podstawowe znaczenie kolorów:

  • Pomarańcz - ciepło, jesień, energia, aktywność
  • Niebieski - spokój, chłód, uspokojenie emocjonalne, sprawiedliwość, dojrzałość, czystość
  • Zielony - wiosna, świeżość, życie, bezpieczeństwo
  • Purpura - symbol władzy
  • Żółty - ciepło, radość, inteligencja, działanie
  • Czerwony - podniecenie, pasja, dynamizm
  • Fiolet - szlachetność, moc, mistycyzm, tajemnica
  • Czerń - luksus, rygor, elegancja, śmierć
20.jpg

Istnieją różnorakie schematy kolorystyczne z których korzystają Visual Merchandiserzy. Schematy kolorystyczne są ściśle związane z kołem barw. W projekcie barwy można łączyć ze sobą na wiele sposobów w zależności od ich waloru i intensywności.

Koło barw:


Schemat monochromatyczny: jest to schemat zbudowany przy użyciu tylko jednej barwy. Użycie odcieni jasnych lub ciemnych tylko jednej barwy i uwydatnienie ich za pomocą kolorów neutralnych (czerń, biel), daje efekt wizualnej elegancji przyciągającej wzrok klienta. Efekt wizualny można wzmocnić  różnorodnością wykorzystanych w projekcie faktur.
Schemat z kolorystyką sąsiadującą: Schemat bazujący na ułożeniu produktów w oparciu o ułożenie kolorów sąsiadujących w kole barw jest bardzo popularne, daję możliwość przedstawienia różnorodnych kolorystycznie towarów w jednej ekspozycji.
Schemat z kolorami dopełniającymi: Kolejnym schematem wykorzystywanym przy rozmieszczaniu asortymentu lub planowaniu kolorystyki punktu sprzedaży jest schemat z ułożeniem dwóch kolorów, leżących naprzeciw siebie w kole barw. Jeśli takie kolory umieści się obok siebie da to wrażenie intensywności każdego z tych kolorów i przyciągnie wzrok klienta. Doskonałym przykładem takiego kolorystycznego rozwiązania jest dekoracja Bożonarodzeniowa spotykana w oknach wystawowych w okresie przedświątecznym. Czerwony płaszcz Mikołaja na tle zielonych choinek dają nasycony obraz koloru.
Schemat z rozbiciem koloru dopełniającego: Interesujący efekt kolorystyczny można uzyskać łącząc ze sobą kolor podstawowy z kolorami leżącymi po przeciwnej stronie koła barw  (np. żółty, czerwono fioletowy i niebieskofioletowy). Uatrakcyjnienie tego rozwiązania to użycie kolorów o różnej intensywności.
Schemat z dwoma parami kolorów dopełniających: Schemat ten jest rozszerzeniem schematu z kolorami dopełniającymi. Obejmuje on dwie pary kolorów. By nie powstał chaos wizualny warto wykorzystać jedną z tych barw jako dominantę ( kolor główny w ekspozycji) a inne użyć jako barwy uzupełniające.
Schemat kolorów tworzących trójkąt: Schemat ten obejmuje wykorzystanie trzech kolorów z palety barw, które po połączeniu ze sobą linią prostą utworzą trójkąt równoboczny (np. żółty, czerwony, niebieski). Uatrakcyjnienie tego rozwiązania kolorystycznego to stworzenie dominanty lub zastosowanie różnorodności nasycenia barw.

Wybór kolorów przy tworzeniu ekspozycji uzależniony jest przede wszystkim od kategorii, rodzaju, wyglądu, wielkości towaru od tego, jaki efekt chcemy uzysk i trendów kolorystycznych panujących w danym sezonie.

Sabina Kobus


Zobacz nasz katalog sieci franczyzowych i upewnij się która franczyza będzie dla Ciebie najlepsza.

Dołącz do newslettera

Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl  Skład magazynu Franczyza & Biznes: Aera Design