Klient na ścieżce zakupów - sprzedaż w pigułce

Autor: Redakcja
Data dodania: 3 lipca 2014
Kategoria:
Klient na ścieżce zakupów - sprzedaż w pigułce: Foto: Lancerto

Klient na ścieżce zakupów - sprzedaż w pigułce: Foto: Lancerto

W branży handlowej i w przestrzeniach sprzedażowych każdy centymetr kwadratowy powierzchni jest starannie zaaranżowany, a funkcje jakie musi spełniać miejsce, z góry zaplanowane. To dlatego najnowsze kolekcje prezentowane są we frontowej części sklepu, rozkład mebli wyznacza określoną trasę. Wszystko po to, by zachęcić i skłonić konsumentów do zakupu. O istocie ścieżek zakupowych opowiadają przedstawiciele firmy Forbis Group.

Ścieżka zakupowa, inaczej looping, to określona droga, jaką pokonuje klient wchodząc do sklepu. Każda trasa w poszczególnym sklepie jest inna, ale cel jest jeden - poprowadzić konsumenta przez wnętrze butiku tak, aby zainteresować go jak największą liczbą produktów. Tak pokrótce można zdefiniować istotę ścieżek zakupowych, jednak wachlarz technik i narzędzi, którymi dysponują poszczególne marki w wyznaczaniu trasy poruszania się klienta po sklepie, są zdecydowanie bardziej rozbudowane i dostosowywane do indywidualnych potrzeb.

Szczególnie jasno określone są trasy poruszania się konsumentów po butikach odzieżowych. – Lata obserwacji zachowań, analiza przyzwyczajeń klientów pozwoliły wytyczyć główny ciąg komunikacyjny - zakupy rozpoczynamy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, poruszamy się niejako po pętli, zataczamy koło, w połowie którego są przymierzalnie, a na końcu kasa. To stały, powtarzający się schemat, który optymalizuje potrzeby klientów i marek – mówi Mateusz Laskowski dyrektor operacyjny Forbis Group.

Aby taka trasa mogła zostać wyznaczona, potrzebna jest określona aranżacja wnętrza. Funkcjonuje kilka sprawdzonych rozwiązań, które pozwalają dokładnie zaprojektować pomieszczenie tak, aby zobligować klienta do określonego zachowania. Dostęp do centralnej części powierzchni łatwo ograniczyć stołami z ekspozycją produktów, wówczas wokół nich utworzy się „tor”, po którym siłą rzeczy będą poruszali się konsumenci. Warto, aby na ścianach pojawiły się wówczas ekspozycje z najnowszymi kolekcjami, które natychmiast rzucają się w oczy. Marsz po butiku kończy kasa, aby do niej dotrzeć trzeba przejść właściwie przez cały sklep zapoznając się z jego asortymentem.

Podobne schematy wytyczania ścieżek powielamy przy współpracy z markami zagranicznymi. Nasze realizacje ekskluzywnych butików, jak Max Mara czy Armani Jeans, stosują dokładnie taki projekt wnętrza. To sprawdzony i skuteczny zabieg – wyjaśnia Marcin Powierza dyrektor zarządzający Forbis Group.

Nie bez znaczenia jest również grupa docelowa marki. Inaczej wygląda projektowanie ścieżki w przypadku butików a modą damską, inaczej z modą męską. Te ostatnie wymagają szczególnej zręczności i ograniczenia zabiegów loopingu do minimum. Wynika to przede wszystkim z przyzwyczajeń zakupowych mężczyzn, którzy podejmują decyzje szybciej, mają bardziej sprecyzowane potrzeby, a więc projektowanie zawiłych ścieżek zakupowych mogłoby odnieść odwrotny skutek.

Dołącz do newslettera

zobacz więcej

Data dodania: 20 kwietnia 2022
Smacznie, zdrowo i z zyskiem
Data dodania: 23 marca 2022
Franczyza na usługach
Data dodania: 10 stycznia 2022
Przed jakimi wyzwaniami stoi rynek franczyzy?
Data dodania: 3 stycznia 2022
Te 30 franczyz najbardziej interesuje Polaków
Copyright © 2007-2021 ARSS. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Opieka nad stroną: Lembicz.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram